آبشار تهران

آبشار تهران

در مقالات قبلی به معرفی مراکز تفریحی و گردشگری و نیز مراکز تجاری در منطقه ۲۲ از جمله “ایران مال” و “بام لند” و “پارک چیتگر” و “دریاچه چیتگر” وپرداختیم. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با آبشار تهران صحبت کنیم.

آبشار تهران در شمال بزرگراه همت و در ارتفاعات شمالی منطقه ۲۲ تهران واقع شده است. هدف این پروژه بالا بردن سرانه فضای سبز تهران و همچنین جذب گردشگر برای منطقه توریستی ۲۲ تهران می باشد.

ساختار پارک آبشار

آبشار تهران شامل باغ راه هایی در دل کوهستان که در ضلع غربی بوستان جنگلی لتمان کن می باشد که با استفاده از مصالح طبیعی سنگ و چوب ساخته شده و طرّاحی شیب پیاده راه های آن که شبیه به پله های با عرض زیاد است به گونه ای است که حتی کودکان و سالمندان نیز تا بالاترین ارتفاع می توانند به کوه پیمایی بپردازند.

آبشار تهران الهام گرفته از باغ های سنتی ایرانی است که به صورت طبقه طبقه ساخته شده است که در هر طبقه فضاهایی نظیر آلاچیق و برکه و فضای سبز و حتی آبنمای زیبا می باشد. در ساخت این آبشار از مصالحی استفاده شده است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.

پارک آبشار تهران

توضیحات جالب و کلی در مورد آبشار تهران

آبشار تهران از یک تک درخت قدیمی شروع می شود.

درختی که سرچشمه آب برکه ها و آبشارهای مصنوعی این بوستان زیباست. آبی که در تمام طول مسیر “آبشار تهران” و برکه هایش قرار دارد از جنگل های لتمال کن تامین می شود. این آب البته برای آشامیدن مناسب نیست اما به حدی تصفیه شده که ماهی ها و مرغابی های برکه های این مکان تفریحی بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

این آبشار در ارتفاعات ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ متری کوهستان احداث شده است.

بالاترین بخش آبشار تهران شامل آلاچیقی است که به آن برج تقسیم آب می گویند. این برج شبیه یک آلاچیق چوبی بزرگ است که در آن صندلی ها و نیمکت هایی جهت نشستن و استراحت تعبیه شده است. در وسط آلاچیق برکه ای کوچک قرار دارد که چند جویبار از آن نشات می گیرند.

اگر تا ارتفاعات بالا برویم و به آبشار تهران یا همان آلاچیق چوبی بزرگ برسیم و به پایین نگاه بندازیم منظره ای زیبا شامل هشت برکه کوچک و بزرگ را می بینیم که در ارتفاعات مختلف ساخته شده اند. هر برکه به وسیله ی گیاهان مختلفی احاطه شده است و برکه ها شبیه به استخر هستند.

وجود جاذبه های زیبایی طبیعی مانند همین آبشار تهران باعث شده تا خیلی از افراد به دنبال خرید و فروش سهام و امتیاز منطقه 22 باشند.

برای بالا رفتن از این کوه و رسیدن به برکه ها، دو راه وجود دارد. یکی راه سنگی که در سمت چپ واقع شده و دیگری پلکان طویل پیچ در پیچی است که سمت راست آبشار قرار دارد. این راه های پوشیده از سنگفرش، با راه های فرعی شما را به سمت برکه ها هدایت می کنند. میان این راه ها، جوی های باریکی هم تعبیه شده اند که آب را به سمت باغچه ها و برکه ها می برند. هر شش برکه بالایی آبشار تهران، به وسیله جوی های کوچک و بزرگ با هم در ارتباط هستند.

همچنین به دلیل تفاوت ارتفاعی که این برکه ها با هم دارند آبشارهایی در مسیر عبور آب ایجاد شده که ارتفاع بلندترین آنها به حدود ۱۰ متر می رسد. برکه ششم جایی است که آب، راهش را به سمت یک مخزن دیگر کج می کند و از آنجا برای وارد شدن به برکه های هفتم و هشتم دوباره به مخزنی دیگر می ریزد.

کنار یکی از این برکه ها، نیلوفرهای آبی با گل های صورتی و سفید، برکه ای طبیعی را یادآوری می کنند. کمی آن طرف تر نخل های مرداب و جگن، از زمین سر برآورده اند.

در کنار برکه سوم انواع کاکتوس ها قرار دارند که منظره ای زیبا را ایجاد کرده اند.

در فاصله میان برکه ششم تا هفتم انواع درختان میوه مانند گیلاس و آلبالو و گردو کاشته شده است. در آبشار تهران شما می توانید انواع توت ها و ازگیل را هم پیدا کنید؛ البته درختانی مثل صنوبر، تبریزی و سپیدار هم جایگاه خودشان را در این تفرجگاه طبیعی حفظ کرده اند.

در سمت راست آبشار برج های سه قلویی را می بینید که روی دیواره های سنگی قرار دارند که در واقع آلاچیق هایی هستند که سایبان خوبی برای استراحت دارند. یک برج دیگر که به برج حلزونی یا برج کبوتر معروف است کمی بالاتر از برج های سه قلو قرار گرفته است و در آنجا لانه کبوتر ها واقع شده است.همان طور که از اسمش پیداست برای رسیدن به این برج باید از پله های حلزونی شکل عبور کرد. درست روبه روی این برج ها، یک دیوار سنگی شبیه دیوار چین اما در ابعاد بسیار کوچک تر هم ساخته شده است. جنس همه آلاچیق ها از چوب روس است که دوام زیادی دارد. لانه هایی برای پرندگان نیز روی دیوارهای این برج نصب اند که برای گنجشک های ساکن آبشار تهران خانه ای دائمی شده اند.

از امکانات دیگر پارک آبشار تهران می توان به ۵ پارکینگ، فضای آسفالت رو باز، آبخوری ها و سرویس های بهداشتی متعدد، درختچه ها و گیاهان زینتی گوناگون، آبشار مصنوعی بر فراز کوه ها، پیست دوچرخه سواری، گونه های گیاهی شامل چنار، بیدمجنون، تبریزی ، سرو نقره ای، اقاقیا و …. اشاره کرد

آبشار تهران

دسترسی به آبشار تهران

برای رسیدن به ” آبشار تهران” فقط کافی است که در بزرگراه همت قرار بگیرید و به سمت غرب تهران حرکت کنید. وقتی به خروجی شهرک شهید باقری رسیدید تابلوی راهنما شما را به سمت آبشار هدایت می کند و پس از آن در جای جای مسیر تابلوهای دیگر کمک می کنند تا به راحتی به مقصد برسید. مقصدی که با در نظر گرفتن چندین پارکینگ با ظرفیت ۵۰۰ خودرو مشکل جای پارک را هم برای گردشگران منتفی کرده است.

پارکینگ های آبشار تهران

پارکینگ های آبشار تهران سه ورودی دارند:

ورودی اول پارکینگ ۱ و ۲

اگر از ورودی پارکینگ ۱ و ۲ وارد شوید به پمپ بنزین دسترسی دارید و پس از رد شدن از پمپ بنزین در مسیر جاده ی سربالایی قرار خواهید گرفت که شما را به پارکینگ ۲ می رساند. این پارکینگ در ضلع شرقی آبشار است و در نزدیکی برکه ی بزرگ و زیبای آبشار قرار دارد.

ورودی دوم پارکینگ ۳

پارکینگ شماره 3 حدود 100 متر پس از ورودی پارکینگ های 1 و 2 بوده و در جنب مسجد پارک آبشار قرار دارد.

ورودی سوم پارکینگ ۴ و ۵

اگر از ورودی پارکینگ ۴ و ۵ وارد شویم، پس از طی مسیر سربالایی ابتدا به پارکینگ ۴ و در نهایت به پارکینگ ۵ می رسیم که پارکینگ ۵ از تمام پارکینگ ها ارتفاع بیشتری داشته و ضمن نزدیکی به رستوران آبشار تهران، ظرفیت کمتری نیز دارد. اگر قصد دارید تا با کمترین پیاده روی به آبشار تهران برسید از این پارکینگ استفاده کنید.

اگر هم به هر دلیلی حوصله پیاده روی یا بالا رفتن را ندارید می توانید در آلاچیق های تعبیه شده در اطراف پارکینگ ها اطراق کنید و از چشم انداز تهران و منطقه ۲۲ آن بهره برید و از سکوتی که بر فضا حاکم است استفاده کنید.

شما عزیزان علاقه مند به مراکز تفریحی و گردشگری منطقه 22 می توانید از دیگر مقاله های بهترین املاک منطقه 22 دیدن فرمایید.