کمیسیون املاک

کمیسیون املاک

بر اساس تصمیم سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران وزارت صنعت، معدن و تجارت، نرخ های جدید حق کمیسیون در انواع قراردادهای فروش، رهن، اجاره و مشارکت در بازار مسکن، ابلاغ گردید. این ابلاغیه به دنبال تغییرات قابل توجه دامنه قیمت مسکن در تهرانبه اتاق اصناف داده شده است. تا قبل از این نرخ گذاری حق کمیسیون مشاوران املاک در زمان انعقاد قراردادهای خرید و فروش ملک در دو مرحله محاسبه می شد اما هم اکنون یکنواخت شده و در یک مرحله محاسبه می گردد. برای کسب اطلاع از نحوه محاسبه کمیسیون املاک در سال 1401 می‌توانید از مطالب پلاکینو استفاده کنید.

محاسبه کمیسیون

تا پیش از این مصویه حق کمیسیون برای قراردادهایی که ارزش ملک در آنها تا ۵۰۰ میلیون تومان بود، به صورت نیمدرصد ارزش معامله محاسبه و از هر طرف قرارداد مطالبه می گردید. در واقع اگر واضح تر بگوییم یک درصد ارزش معامله تا نرخ 500 میلیون تومان به عنوان کمیسیون محاسبه و از طرفین اخذ می شد. اگر ارزش ملک از 500 میلیون تومان بیشتر بودتا ارزش 500 میلیون تومان 0/5 درصد محاسبه و مازاد 500 میلیون تومان با محاسبه ۲۵/ ۰ درصدی ارزش مازاد محاسبه و به عنوان کمیسیون از طرفین معامله دریافت می شد.
اما با توجه به قیمت روز افزون وتورم پرشتاب مسکن طی یک سال اخیر، تقریباً معاملات ملکی با ارزش تا ۵۰۰ میلیون تومان مدت هاست که به صفر رسیده بود. بر اساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی، قراردادهای تا ۶۰۰ میلیون تومان در شهریورماه سال 1399 در مجموع حدود ۱۰ درصد از کل معاملات مسکن در این ماه را شامل شده و بقیه قراردادها ارزشی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان داشته اند.

نرخ کمیسیون دفاتر املاک

به همین دلیل در تازه ترین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک تهران، نرخ خدمات کارمزد دریافتی یا همان کمیسیون دفاتر املاک برای مبایعه نامه ها تک نرخی و به نوعی ساده سازی شده است. بر این اساس مرحله اول محاسبه در گذشته حذف و تمام قراردادها مشمول محاسبه حق کمیسیونی معادل ۲۵/ ۰ درصد ارزش معاملاتی ملک برای هر یک از طرفین معامله شده است. در واقع هر طرف می بایست مبلغ ۲۵/ ۰ درصد از قیمت یا همان ثمن معامله انجام شده را به عنوان کمیسیون پرداخت نماید. یعنی خریدار ۲۵/ ۰ درصد و فروشنده نیز به همین میزان باید به دفاتر املاک پرداخت کنند.
با این ساده سازی محاسبه پورسانت واسطه های ملکی که باید از هر یک از طرفین خریدار و فروشنده دریافت کنند، بدون کم ترین پیچیدگی مشخص شده است. علاوه بر ساده سازی صورت گرفته در فرمول حق کمیسیون املاکی ها، در این مصوبه که از پنجم مهر امسال لازم الاجرا شده است، عملا میزان حق کمیسیون پرداختی از سوی طرفین قرارداد کاهش یافته است.

محاسبه کمیسیون املاک

مثال

به عنوان مثال پیش از این اگر ارزش معامله خرید یا فروش یک واحد آپارتمانی یک میلیارد تومان بود مبلغ کمیسیون برابر فرمول قدیم به این صورت محاسبه می شد:

تا 500 میلیون تومان کمیسیون به صورت 0/5 درصد و برابر 2/500/000 تومان و 500 میلیون تومان مازاد به صورت 0/25 درصد یعنی 1/250/000 تومان محاسبه و در مجموعکمیسیون به میزان ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از طرفین دریافت می شد.

این مبلغ معادل ۳۷/ ۰ درصد ارزش ملک بود. اما اکنون با توجه به نرخ ثابت پیش بینی شده جدید، میزان پرداختی آنها کاهش خواهد یافت. بر این اساس هزینه معاملات مسکن برای طرفین معامله در مجموع با مصوبه جدید متولی صنعت، معدن و تجارت کاهش یافته است.

حق کمیسیون رهن و اجاره

حق کمیسیون رهن یا رهن و اجاره ملک نیز همچون گذشته از هر طرف به میزان ۵/ ۰ درصد مبلغ اجاره ماهانه محاسبه و اخذ می شود. بر این اساس در قراردادهای اجاره باید مبلغ ودیعه با فرمول «هر یک میلیون تومان ودیعه معادل ۳۰ هزار تومان اجاره ماهانه» به اجاره تبدیل و با مبلغ اجاره ماهانه جمع شود و در نهایت پرداخت یک چهارم از رقم حاصل بر عهده هر یک از دو طرف معامله اجاره خواهد بود.
طبق این دستورالعمل حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ شود.
حق الزحمه قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً ۴ دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد.

اعتراض به حق کمیسیون

پیش از این مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داده بود که جلساتی برای تعیین نرخ کمیسیون مشاوران املاک برگزار شده است.
رئیس اتحادیه گفت: حق کمیسیون ما نسبت به گذشته پایین آمده که گفتند قیمت خانه افزایش یافته با پایین آمدن حق کمیسیون شما ضرر نمی کنید در صورتی که این منطقی نیست.
خسروی گفت: ما براساس وظیفه، بخشنامه را به همه اعضای صنف ابلاغ کردیم، اما حق اعتراض نیز داریم و می توانیم به هیئت عالی نظارت و دیوان عدالت اداری شکایت کنیم و چنین کردیم و گفتیم نرخ تعیین شده به عنوان حق کمیسیون درست نیست.
وی افزود: نرخ تعیین شده به عنوان حق کمیسیون درست نیست، از قبل از انقلاب، حق کمیسیون یک درصد می گرفتیم. در سال ۱۳۷۰ گفتند حق کمیسیون تا ۲۰ میلیون، نیم درصد و از ۲۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان، حق کمیسیون، یک چهارم درصد بود و گفتند از آن مبلغ به بعد کمیسیون ندارد که پرسیدیم چرا؟ گفتند خانه گران نشود، اما خانه گران شد و این طرح اجرایی نبود.