قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ افزایش می ‌یابد؟

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ افزایش می ‌یابد؟

آیا قیمت مسکن رو به افزایش است؟ آیا قیمت خانه کاهش پیدا می کند؟ سوالی که هر فردی برای خرید خانه از خود پرسیده است. متاسفانه قیمت ملک در ایران هیچ گاه پایدار نبوده و با توجه به فاکتور های متفاوت تغییر کرده است. از طرفی آگاهی در مورد شرایطی که ممکن است روی قیمت گذاری آپارتمان تاثیر بگذارد می تواند به افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند کمک ویژه ای کند؛ اگر قصد سرمایه گذاری دارید توجه داشته باشید که از تغییرات قیمت مسکن بی خبر نباشید.

مشاوران و کارشناس های پلاکینو، بهترین املاک منطقه 22 با توجه به معامله های موفق در زمینه خرید آپارتمان در منطقه 22 توانسته اند افراد زیادی را کمک کنند تا با بهترین شرایط و بهترین قیمت، بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 را داشته باشید و آپارتمان خود را خریداری کنند.

قیمت ملک و بازار آن در ایران

ملک از سرمایه هایی است که هر فردی برای زندگی خود لازم می داند و از طرف دیگر در حوزه اقتصاد قیمت مسکن تاثیر به سزایی دارد. در ایران حدود ۴۰ درصد از اقتصاد کشور وابسته به مسکن می باشد، که توانسته است ۳۰۰ نوع کسب و کار را به وجود بیاورد. در ماه‌ های نخست سال ۱۴۰۰ بازار مسکن از بازار های پرسود در ایران بوده است و نسبت به بازار های مالی مانند دلار، بورس، طلا دارای افزایش قیمت بسزایی بوده است. از طرف دیگر این افزایش خرید و فروش در بازار مسکن باعث رشد قیمت در سال های گذشته بوده است که از لحاظ افزایش قیمت ملک در تهران دارای دومین رتبه می باشد. طبق آمار ثبت شده در اواخر تابستان ۱۴۰۰ رشد قیمت نزولی بوده و نه درصد منفی ثبت شده است. در ادامه به آینده ملک در 1401 پرداخته ایم.

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن ۱۴۰۱

همانطور که میدانید با توجه به شرایط اقتصادی ایران و بالا رفتن روزانه قیمت دلار نمیتوان گفت ثبات قیمت در مسکن را شاهد خواهیم بود؛ بلکه با بالا رفتن دلار، قیمت ساختمان در تهران هم افزایش پیدا میکند؛ پس نمیتوانیم درمورد نرخ رشد قیمت مسکن، توقع رشد قیمت نزولی را داشته باشیم؛ و درمورد پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 با اطمینان میتوان گفت شاهد افزایش قیمت املاک خواهیم بود.

قیمت ملک و بازار آن در ایران

سال 1400 و نوسانات قیمت ملک 

طبق آمار ارائه شده در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ قیمت یک متر مربع ملک به طور متوسط در تهران با قیمت حدودی 29 میلیون تومان فروخته شده است. که در قیاس با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش و در قیاس با ماه گذشته آن ۱.۸ درصد کاهش داشته است. از طرف دیگر تعداد معامله ها نیز مورد اهمیت می باشد که آمار خرید و فروش مسکن در مناطق تهران نسبت سال قبل تر ۶۵ درصد کاهش داشته است ولی در مقایسه با ماه قبل در همین سال، ۸۸ درصد افزایش برای آن ثبت شده است.

طبق آمار ارائه شده توسط کارشناس در بازار طلا، قیمت طلا به نسبت سی سال قبل حدوداً ۱۸۰ برابر گردیده است. در صورتی که در همین سال ها قیمت مسکن ۱۲۰۰ برابر رشد داشته است. که از این آمار می توان دریافت که در بخش ساخت و ساز مسکن می توان این ظرفیت را برای ساخت خانه ایجاد کرد. قیمت ساخت مسکن در سال 1401 با توجه به افزایش تورم و در نتیجه آن افزایش قیمت مصالح، رو به افزایش است. در ۵۰ سال گذشته قیمت ملک و انواع معاملات ملکی تقریبا هیچ وقت نزولی نبوده است این راکد بودن بازار ملک به معنای نزول قیمت آن نیست بلکه حتی در دوران رکود و پس از آن تورم مسکن به صورت جهشی و فوق العاده زیاد بوده است.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ملک

با توجه به اینکه عوامل زیادی از درون کشور و یا بیرون از کشور روی بازار ملک تاثیر گذار است، کاهش قیمت مسکن تقریباً غیر ممکن است. 

عوامل درونی

  • آمار ازدواج 
  • افزایش جمعیت 
  • تسهیلات ارائه شده در حوزه مسکن 
  • امکانات ویژه برای خانه اولی ها

عوامل بیرونی

  • بازار هایی مانند بازار ارز و بازار طلا 
  • روابط سیاسی بین کشور ها

از طرفی زمانی که هنگامی که قدرت خرید مردم در هر زمینه کاهش پیدا کند تقاضا در زمینه مسکن کاهش پیدا می کند، زیرا اولویت هر خانواده تامین کردن نیاز های اولیه نسبت به مسکن می باشد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ملک

پیش بینی کردن قیمت ملک در سال ۱۴۰۱

درمورد پیش بینی بازار مسکن در سال 1401 متاسفانه باید گفت، با توجه به این که نرخ تورم ۴۲.۲ بوده است، امکان دارد در حوزه ملک حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت وجود داشته باشد. با نوجه به این موضوع، علت افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ را میتوان افزایش تورم دانست. از آن جایی که تقاضا برای خرید مسکن از نوع مسکونی می باشد باید این مورد را در نظر داشت که ملک زمینه ای برای سرمایه گذاری برای افراد خواهد بود.

از طرفی قیمت ملک تحت عوامل تاثیر گذاری مانند قیمت مصالح، قیمت زمین، هزینه های مجوز ساخت در شهرداری و گرفتن مجوز های لازم می باشد. از طرفی افزایش قیمت مصالح و همچنین رشد قیمت زمین موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد. در نتیجه نمیتوان به صورت دقیق برای پیش بینی قیمت مسکن در ماههای آینده قیمتی دقیقی را ارائه داد.

سخن آخر

خرید آپارتمان در منطقه 22 می تواند بهترین سرمایه گذاری برای افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند باشد. کارشناسان پلاکینو با ارائه بهترین فایل ها می توانند در این سرمایه گذاری به شما کمک کرده و شما را به مقصود مورد نظرتان برسانند.