مشاوران املاک کیست

مشاوران املاک کیست

در این مقاله قصد داریم تا کمی در خصوص مشاور املاک (real estate) یا همان ایجنت صحبت کنیم. امیدوارم این نوشته برای عموم و به خصوص برای کسانی که در شغل مشاور املاک فعالیت می کنند، مثمر ثمر باشد.

مشاور املاک کیست؟

همان گونه که از اسم این واژه پیداست، بخشی از حوزه ملک و املاک به مشاوره برمی گردد.

مشاور املاک در واقع فردی است با دانش و تخصص کافی که به افراد متقاضی در هر حوزه ای (زندگی، کار، تحصیل و ...) کمک می کند.

مشاور کسی است که با متانت خاصی به صحبت های افراد گوش می دهد و دارای صبر و حوصله ی زیادی است.

مشاور املاک نیز از این تعریف مستثنی نیست. او کسی است که با دانش و دیدگاه تخصصی خود در حوزه املاک و مسکن، می تواند به متقاضیان این بازار چه خریدار و فروشنده و چه موجر و مستاجر، مشاوره تخصصی بدهد تا فرآیند خرید و فروش و یا رهن و اجاره را برای متقاضیان تسهیل نماید.

با توجه به تعریف بالا درمی یابیم که نحوه کار در مشاور املاک و وظیفه یک مشاور ملکی بسیار سنگین است.

نحوه کار در مشاوره املاک چگونه است؟

مشاور املاک علاوه بر دانش تخصصی ملکی، هم باید نسبت به مسایل حقوقی ملکی آگاه باشد و هم باید از دانش رواشناسی لازم برای ارزیابی مشتریان برخوردار باشد.

باید بدانیم شخصی که به یک دفتر املاک مراجعه می کند و با یک مشاور املاکی روبرو می شود، توقع دارد بهترین خدمت را از وی دریافت کند. مشتری تمایل دارد بهترین کمک را از هر شخصی که در زمینه املاک مشاوره می دهد بگیرد. پس مشاور املاک باید توانایی ارائه چنین خدمتی را دارا باشد.

این شخص باید بتواند توضیحات کافی و درستی را به مشتری ارائه دهد و این کار اتفاق نمی افتد مگر با کسب تجربه و دانش.

بسیاری از مشاوران املاک افرادی هستند که می خواهند ره صد ساله را یک شبه طی نمایند و این حاصلی جز ضربه زدن بر پیکره بنگاههای املاک ندارد. شاید به همین علت است که دیدگاه و افکار بسیاری از مشتریان و متقاضیان نسبت به مشاوران املاک منفی است.

دراین مسیر مشاوران بی شماری هستند که با تلاش و پشتکار و آموزش و کسب تجربه می توانند بهترین راه کارها را به متقاضیان ملکی ارائه دهند و کمک شایانی در رسیدن آنان به خواسته هایشان بکنند.

اگر بخواهیم در یک نگاه کلی به وظایف یک مشاور املاک بپردازیم شاید بتوان اهم این وطایف را به شرح زیر بیان کرد.

مشاوران املاک

فنون مشاور املاک

برای یک مشاور املاک عالی شدن، مهارت های شخصی بسیاری نیاز است که در گذر زمان به دست می آید. در اینجا ما نیز برخی از فنون مشاور املاک را برای شما بیان می کنیم.

مشاوری خوب و مطمئن برای مشتری خود باشید

همیشه سعی کنید توضیحات درستی به مشتری بدهید و متقاضی را معطل و سردرگم نکنید. زیرا در صورت درستی و انجام کار صحیح قطعاً شما از سوی او به دیگران نیز معرفی می شوید. در واقع رفتار شما موجب تبلیغ و حتی درآمد بیشتر کار شما می شود.

به ظاهر و بهداشت خود توجه کنید و برای آن ارزش قایل شوید

ببینید دوست دارید چه تصویری از شما در ذهن مشتری نقش بندد؟ آیا به بوی دهان و بدن خود توجه می کنید؟ آیا به آرایش مو و صورت خود توجهی دارید؟

به صحبت های مشتری خوب گوش کنید

نباید وانمود کنید که در حال گوش کردن به صحبت های مشتری هستید. در این حالت مشاور املاک در حال دروغ گفتن به متقاضی است و ممکن است این حس به مشتری منتقل شود.

باید روی صحبت های مشتری تمرکز کنید. یعنی هنگامی که در حال صحبت کردن با شماست، خودتان را سرگرم کار دیگری نکنید.

در عین حال که کلام مشتری را قطع نمی کنید اما سکوت محض هم اختیار نکنید. نشان دهید که به صحبت های او بی توجه نیستید.

اگر نکته ای را متوجه نشدید از او بخواهید که دوباره تکرار کند.

با نهایت احترام برخورد کنید

مشتری را زیر سوال نبرید و اعتبارش را خدشه دار نکنید. توجه داشته باشید که تقریبا همه افرادی که به آن ها مشاوره می دهید دارای دانش بالا در حوزه حرفه و تخصص خود هستند که و تقریبا در خیلی از زمینه ها علم شان نسبت به شما بیشتر می باشد، پس با نهایت احترام و ادب برخورد کرده. بطور خلاصه مشتری کارفرمای شماست.

از مشتری به صراحت بپرسید چه چیزی نیاز دارد. قطعا شما نمی توانید به اعماق ذهن مشتری نفوذ کنید و از روی ذهن او به درخواستش برسید.

الفبای مشاور املاک

از دیگر نکاتی که یک مشاور باید رعایت کند؛ رعایت اصول اولیه و جزئی است که همان الفبای مشاور املاک است که عبارت اند از:

  1. در کار خود مصمم بوده و سنگین باشید.
  2. همیشه آماده پاسخگویی و انجام سرویس باشید.
  3. با آگهی مستمر است که می توانید فایل های خود را ارائه نمایید و مشتری برایشان پیدا کنید.
  4. به هیچ عنوان با مشتری در خصوص نظراتش بحث نکنید.
  5. باید قابلیت کارگروهی در رنج یا شعبه خود را داشته باشید.
  6. بزرگترین هنر شیطان وسوسه کردن است. باید مراقب باشید و از وسوسه شدن و کار اشتباه کردن پرهیز کنید.
  7. عصبانی نشوید.
  8. باید آینده نگر باشید.
  9. هنگام تماس مشتری حتما خودتان و محل کارتان را معرفی کنید.
  10. حضور مستمر و مناسب در محل کار داشته باشید.
  11. فایل های جدید را حتما کارشناسی کنید.
  12. فایل ها و مشتری های خود را به روز کنید.
  13. در خصوص ملک مالکین پیش داوری نکنید.
  14. پس از انجام معامله مغرور نشوید.
  15. با انجام ندادن معامله سرخورده نشوید.
  16. به دنبال املاک اکازیون و به قیمت رسیده باشید.
  17. در کار خود ابتکار و خلاقیت داشته باشید.

جمع بندی

این موارد مختصری بود از نکاتی که یک مشاور برای حرفه ای شدن باید به آن ها توجه کند. البته قطعاً موارد بسیار دیگری نیز هست که شاید بیان آن ها از حوصله این مقوله خارج باشد.

چیزی که مهم است آن است که بدانید برای چه این حرفه را انتخاب کرده اید. تلاش کنید که در راستای کمک به مشتریان گام بردارید. انگیزه شما خدمت رسانی باشد.

با صداقت مشاوره دهید و بدانید که روزی شما فراهم خواهد شد. خودتان را به دانش روز املاک و مسکن مسلح کنید. هر روز هر قدر هم کوتاه در حوزه ملک و مسکن مطالعه داشته باشید. مخصوصا مشاورینی که در منطقه 22 فعالیت می کنند باید نسب به محله ها، شهرک ها و برج های منطقه 22 و همچنین نرخ و نوسانات قیمت خرید و فروش و رهن و اجاره خانه در این منطقه اشراف کامل داشته باشند.

بزودی و در همین مقاله در خصوص موارد بیشتری از حرفه مشاور املاک صحبت خواهیم کردید. شما همچنین میتوانید مطلب راز و رمزهایی برای تبدیل شدن به یک مشاور املاک ناب را بخوانید.

اگر نیاز به مشاوره ملکی در حوزه خرید، فروش، رهن، اجاره و یا سرمایه گذاری ملکی در منطقه 22 یا مناطق دیگر داشتید حتما با گروه مسکن پلاکینو تماس بگیرید تا بهترین پیشنهاد ملکی را به شما ارائه نمایند.