دریاچه چیتگر (خلیج فارس)

دریاچه چیتگر (خلیج فارس)

معرفی دریاچه چیتگر

در این مقاله معرفی دریاچه چیتگر که یکی از جاذبه هایی که در منطقه ۲۲ تهران توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند در دستور کار ما قرار دارد. احداث این دریاچه یکی از اقدامات مهم توریستی در طرح جامع شهر تهران بوده که طرح آن مربوط به پیش از انقلاب و سال 1347 برمی گردد.

درمورد تاریخچه دریاچه چیتگر باید گفت، پس از انقلاب و با پایان جنگ تحمیلی، احداث این دریاچه یکی از اقدامات مهم شهری در تهران بوده است. اما در آن زمان ساخت دریاچه در پایتخت شبیه رویا بوده و بسیاری آن را ناممکن می دانستند.

با این وجود موضوع ساخت دریاچه چیتگر به عنوان یک مرکز تفریحی در برنامه جامع دوم و سوم تهران نیز تکرار شد و بالاخره برای نخستین بار ساخت تنها دریاچه مصنوعی تهران یعنی در پایتخت شکل گرفت. همان طور که اشاره کردیم طرح ساخت دریاچه مربوط به گذشته های بسیار دور میباشد، اما سال ساخت دریاچه چیتگر و افتتاح دریاچه خلیج فارس تهران مربوط به سال 1391 میباشد.

پیش بینی دریاچه مرکزی با مساحت حدود ۲۵۰ هکتار و گنجایش ۳۵ میلیون مترمکعب آب در طرح جامع و طرح تفصیلی مصوب منطقه ۲۲، به عنوان یک گستره آبی تغذیه کننده سفره های زیرزمینی و منبع لطیف هوا در حوزه غرب تهران از یــک طرف و در ترکیب با پارک جنگلی چیتگر با عملکرد گردشگری در سطح فرامنطقه ای شهر تهران از طرف دیگر پتانسیل های قابل بررسی در بازگشت سرمایه را داشت که موجب گردید این طرح عملیاتی گردد. جهت کسب اطلاعات دریاچه چیتگر با ما همراه باشید.

دریاچه چیتگر کجاست؟

حال در جواب به سوال شما عزیزان که پرسیدید دریاچه چیتگر کجاست؟ دریاچه مصنوعی چیتگر به عنوان بزرگترین دریاچه مصنوعی خاور میانه و بزرگ ترین دریاچه تهران از مهم ترین مراکز تفریحی و گردشگری منطقه 22 تهران در بخش مرکزی منطقه ۲۲ و در ضلع شمالی پارک چنگلی چیتگر احداث شده. فاصله چیتگر تا تهران حدود 25 کیلومتر میباشد و تقریبا 15 دقیقه فاصله زمانی دارند.

این دریاچه از شرق به خیابان هوانیروز و میدان موج، از جهت شمال به میدان ساحل و میدان دریاچه، از ضلع غربی به محور چهار باغ، خیابان طبیعت و شهرک چیتگر و از جنوب و جنوب غرب به پارک جنگلی چیتگر محدود می باشد.

دریاچه چیتگر تهران

وسعت دریاچه چیتگر

همانطور که بالاتر خدمتتون اعلام کردیم وسعت دریاچه چیتگر در حدود 250 هکتار است که البته فقط 130 هکتار از این عدد مربوط به حجم آب دریاچه چیتگر می باشد و الباقی شامل سواحل و فضای سبز اطراف آن می باشد.

وسعت دریاچه چیتگر

جزایر دریاچه مصنوعی چیتگر

در میان دریاچه وسیع چیتگر چند جزیره با نام شهدای تنب بزرگ، شهدای تنب کوچک و شهدای ابوموسی است که در مجموع وسعتی برابر با ۱۰۰ هزار متر مربع دارند. قرار است در آینده مجموعه ای از امکانات تفریحی، فرهنگی و مذهبی در این جزیره ها ایجاد شود.

عمق آب دریاچه چیتگر چقدر است؟

عمق آب دریاچه چیتگر از 1.5 متر شروع شده، در اواسط دریاچه به 9.5 متر و قسمت های پشت تاج سد به ۱۰ متر می رسد؛ که البته با اختلاف 2 متر در فصول بارش و خشک متغیر است. به واسطه عمق و وسعت دریاچه چیتگر هر نوع ورزش آبی در آن امکان پذیر است. عمق دریاچه خلیج فارس مناسب قایق رانی و ماهیگیری میباشد اما شنا در دریاچه ممنوع است.

امنیت دریاچه

یکی از نکات بسیار مثبت دریاچه چیتگر، امنیت بالای این محدوده است. با آن که فضای بسیار وسیعی در دور تا دور دریاچه به چشم می خورد؛ اما وجود نگهبانان دریاچه فضای امنی را به وجود آورده است. این حس امنیت حتی در ساعات پایانی شب نیز وجود دارد.

مساحت و محیط دریاچه چیتگر چند متر است؟

مسیر پیاده روی دریاچه چیتگر چند کیلو متر است؟ قطر دریاچه که حدود 1.800 متر است و محیط رینگ یا مسافت دور دریاچه چیتگر که از بخش پیاده روی و نوار ساحلی تشکیل شده است حدود 4.800 متر می باشد.

آب دریاچه خلیج فارس (چیتگر) چگونه تامین می شود؟

آب دریاچه چیتگر از کجا تامین می شود؟ آبگیری و منبع آب دریاچه چیتگر از بارش های فصلی و آب موقت رودخانه کن و روان آب های تهران بهره می برد و می تواند در تعدیل و افزایش رطوبت هوا در منطقه ۲۲ تهران و به تبع آن پایتخت کمک کند.

این دریاچه با مساحت حدود ۳۵۵ هکتار و گنجایش ۳۵ میلیون مترمکعب آب در طرح جامع و طرح تفصیلی مصوب منطقه ۲۲ گنجانده شد. همچنین این دریاچه به عنوان یک وسعت بزرگ آبی تا حدودی توانسته است سفره های زیرزمینی تهران در غرب را سیراب کند. شهری که آرام آرام سفره هایش رو به تخلیه رفته با اجرای این پروژه عظیم توانست از احتمال فرو نشست خاک جلوگیری کند.

حدود ۸۰% آب دریاچه از محل آب رودخانه کن و ما بقی از روان آب های حوزه میانی و سطحی منطقه تأمین می شود.

مسیر دریاچه خلیج فارس چیتگر

اگر قصد دارید تا با مترو به دریاچه چیتگر بروید باید سوار قطارهای خط صادقیه-گلشهر شوید و در ایستگاه چیتگر پیاده شوید، در ادامه با اتوبوس‌های شهرک شهید باقری به مقصد خود برسید. اما اگر قصد دارید با وسیله نقلیه شخصی به دریاچه بروید می‌توانید از اتوبان شهید خرازی وارد خروجی دریاچه چیتگر شوید و به مقصد برسید. همچنین می‌توانید از طریق بزرگراه شهید حکیم، بلوار کاشان، آزادراه آزادگان، خیابان هوانیروز به باملند و پارکینگ دریاچه چیتگر برسید. از غرب از طریق ۴۵ متری شهرداری، جاده آزادشهر، خیابان شهید میرکمالی نیز امکان دسترسی به دریاچه وجود دارد.
اگر از کرج راهی دریاچه چیتگر هستید، باید از طریق جاده مخصوص کرج، وارد اتوبان آزادگان به‌سمت شمال شوید؛ در ادامه باید در اتوبان خرازی، بلوار کاشان، میدان موج و در نهایت خیابان موج حرکت کنید.

نقشه دریاچه خلیج فارس

دریاچه چیتگر باز است در کرونا؟

خدمتتون باید اعلام کنید که بله متاسفانه دریاچه چیتگر باز است در کرونا. البته در اوایل این اپیدمی سختگیری بسیار زیادی می شد، حتی از پارک کردن خودرو در پارکینگ ها و خیابان های اطراف دریاچه جلوگیری می شد و از ورود افراد نیز به محوطه ساحلی و رینگ دریاچه ممانعت به عمل می آمد؛ اما و با شیوع و همه گیری بیشتر ویروس کویید 19 نه تنها از ورود افراد جلوگیری نمی شود بلکه در ایام هفته شهربازی دریاچه نیز باز بوده و برای آن صف های طویلی نیز تشکیل می شود.

تمساح دریاچه چیتگر تهران

حدودا یکسال پیش بود که حواشی تمساح دریاچه چیتگر تهران بر سر زبان ها افتاد و تبدیل به یک ترند همگانی شده بود؛ تمامی این داستان از مشاهده یک ردپا شکل گرفت که متعلق به یک اردک عرق سوز شده بوده که گویا شبیه تمساح گام برداشته.

البته قبول این شایعه از طرف جامعه از وضعیت بد اقتصادی و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش آن برمی گردد؛ همانجایی که باعث می شود افراد فکر کنن طبقه اعیان جامعه از تمساح بعنوان یک حیوان خانگی استفاده کرده و از سر شیطنت آن را در دریاچه چیتگر رها کرده اند.

در پایان کار و پس از تحقیقات فراوان مشخص شد که این ردپا مربوط به ماهی سرسوسماری و لاکپشت های بزرگ می باشد و خبری از تمساح نبوده.

امکانات رفاهی دریاچه چیتگر

پارکینگی با ظرفیت ۲۰هزار خودرو در ضلع شمال، غرب و شرق دریاچه امکان پارک بدون دغدغه ی همشهریان عزیز را فراهم کرده است. از دیگر امکاناتی که برای این مجموعه تفریحی تدارک دیده شده است:

  • پارکینگ های ویژه دوچرخه
  • سرویس بهداشتی
  • آلاچیق
  • سکوهای اقامه نماز
  • ایستگاه آتش نشانی
  • اورژانس
  • تجهیز مجموعه به سیستم های حفاظتی و هشدار برای غریق و آتش سوزی
  • فضاهای پذیرایی و اقامت موقت

قیمت تفریحات دریاچه چیتگر

قبل از اینکه برای شما نام و اماکانات بازی و تفریحی را شرح دهیم بد نیست از حدود قیمت تفریحان دریاچه چیتگر بگوییم، که از حدود مینیمم 20 هزار تومان مانند اتاق وحشت و ماشین برقی ها شروع شده و تا ماکسیمم قیمت آن ها مانند ماهیگیری و اجاره وسایل آن ها بالا می رود.

امکانات تفریحی دریاچه چیتگر

بد نیست بدانید به هنگام بهره برداری از این دریاچه قرار بود امکانات تفریحات آبی بسیاری در آن راه اندازی شود که جت اسکی و والیبال ساحلی از آن جمله بود. هرچند تا به حال تنها تفریح آبی قابل توجه و امکان پذیر دریاچه، قایق سواری است و خبری از عملی شدن دیگر برنامه ها نیست.

 پاکیزگی قابل توجهی در اطراف و محوطه ساحلی چیتگر به چشم می خورد، پس با احترام به حقوق شهروندی خود و دیگران، پس از پیک نیک زباله های خود را جمع آوری کنید تا ما نیز لیستی از وسایل بازی را برای شما شرح دهیم:

قایق سواری در دریاچه چیتگر

در دریاچه چیتگر چند نوع قایق به چشم می خورد که قایق های پدالی، شارژی، قایق های اتوبوسی یا کاتامارا و قایق های موتوری از آن جمله هستند.

راید اسکیت هوایی

این بازی یکی از هیجان انگیز ترین بازی های دریاچه می باشد و به شکل یک U غول پیکر است که شرکت کنندگان دورتادور محفظه ای دایره ای شکل می نشینند و پس از جایگیری در کنار هم، حرکت اسکیت هوایی آغاز می شود. ابتدا به آرامی به بالای مسیر U شکل برده شده و سپس با سرعت و شدت به پایین پرتاب می شوید!

راید اسکیت هوایی

سرسره های سقوط آزاد

این سرسره ها محصولی از یک شرکت آلمانی هستند. برای استفاده از این بازی ابتدا باید ارتفاعی ۲۴ متری را از پله ها بالا بروید و لذت یکی از متفاوت ترین سرسره های پایتخت به طول ۸۰ متر را تجربه کنید.

پیست پرش در آسمان

پیست پرش در آسمان در واقع نوعی سرسره بادی است و نخستین پیست پرش در ایران محسوب می شود. پس از سر خوردن بر روی سرسره بادی در هوا پرشی بلند خواهید داشت و در نهایت بر روی تشک بادی بزرگی خواهید افتاد.

سینما هرم هیجان یا سینمای شش بعدی

سینما هرم هیجان در واقع نوعی سینمای ۶ بعدی است. ابتدا از پله ها تا ارتفاع ۲ متر بالا می روید و در جایگاه و صندلی می نشینید. پس از نشستن پله ها جمع می شوند و با انتخاب خود فیلمی هیجان انگیز را خواهید دید.

سافاری پارک وحشت

سافاری پارک وحشت دریاچه چیتگر نیز نخستین سافاری وحشت در ایران است. این سافاری، مجموعه سرپوشیده و دالان مانندی است که با ورود به آن، تمام مسیر را پیاده طی می کنید و با این کار، در واقع ترس را در آغوش می کشید! در ضمن در انتها فردی با اره برقی از شما خداحافظی خواهد کرد!

زیپ لاین

با انتخاب این زیپ لاین ارتفاعی ۱۴ متری و مسیری ۱۲۰ متری و پر پیچ و خم را تجربه می کنید و در نهایت به زمین می رسید.

تشک پرش آزاد

ابتدا باید از پله های دکل چوبی این پرش آزاد بالا بروید و در بالا تشکی بادی را در پایین خود می بینید. حال باید بر ترس خود غلبه کنید و از همان ارتفاع به پایین بپرید.

پیست کارتینگ

یکی از جذاب ترین لذتهای دنیا را در پیست کارتینگ دریاچه چیتگر میتوانید تجربه کنید.

بخش تفریحی وی آر لند | VR Land

یکی دیگر از بخش های متفاوت و هیجان انگیز چیتگر، بخش تفریحی وی آر لند است که درست در محوطه بام لند (شرق دریاچه) قرار دارد.

چرخ و فلک

با سوار شدن بر چرخ و فلک چیتگر میتوانید از مناظر اطراف لذت ببرد. این تفریح برای کودکان و بزرگسالان بسیار جذاب است.

ماشین برقی یا کوبنده

ماشین سواری لذتی است که میتوانید در دریاچه چیتگر از آن لذت ببرید، و خاطره ای به یادماندنی ایجاد کنید. 

زمین بازی و جایزه

اگر به سمت غربی دریاچه بروید، شهربازی کودکانه و رنگارنگی توجه تان را جلب خواهد کرد که در آن بازی های مختلف و هیجان انگیزی برای کودکان به چشم می خورد. این مجموعه که با نام «زمین بازی و جایزه» خودنمایی می کند، نزدیک ۱۰ بازی متفاوت دارد که می تواند مدت ها بچه ها را مشغول کند.

پیاده روی و دوچرخه سواری در چیتگر

ابتدا این نکته را ذکر کنیم که لازم نیست حتما برای دوچرخه سواری با خود دو چرخه را بیاورید. بلکه می توانید آن را از ورودی های شرقی و غربی دریاچه کرایه کنید.

ساحل دریاچه

یکی از بخش های منحصر به فرد و متفاوت این دریاچه، ساحل سنگی چیتگر است. در این ساحل، بر خلاف سایر بخش ها نه تنها از پشت نرده دریاچه را نمی بینید، بلکه می توانید تا نزدیکی آب پیش بروید و اگر هم دلتان خواست قدری آب بازی کنید. یا آن که تنها در کنار آب، قدری بنشینید و به یاد دریا، لحظاتی جذاب را سپری کنید. اگر خوش شانس باشید، مرغابی ها و اردک های دریاچه هم از کنار شما عبور می کنند و قدری بیشتر طبیعت را لمس می کنید. آب و هوای چیتگر، در کنار ساحل دریاچه بسیار دلنشین و خنک میباشد؛ البته دریاچه چیتگر در زمستان بسیار سرد بوده و بهتر است حتما با لباس مناسب به ساحل دریاچه بروید.

ساحل دریاچه چیتگر

 ماهیگیری در چیتگر

یکی از دیگر تفریحاتی که در کنار مرکز خرید بام لند قرار دارد، کلوپ ماهیگیری است. همچنین از این کلوپ می توانید لوازم ماهیگیری اجاره کرده و یا در مسابقات آن ها شرکت کنید. در صورتی که به استفاده از امکانات این کلوپ تمایل دارید، عضویت در این مجموعه برای شما به صرفه تر خواهد بود ضمن آن که از امکانات به خصوصی نیز بهره مند می شوید. خوب است بدانید در این کلوپ ۳۲ جایگاه ماهیگیری وجود دارد که اولویت استفاده با افرادی است که رزرو کرده اند. برای رزرو و یا عضویت به وبسایت کلوپ ماهیگیری چیتگر مراجعه کنید.

کلوپ اسکیت

اسکیت سواری و اسکیت برد سواری از دیگر تفریحاتی است که می توانید در اطراف دریاچه چیتگر به سراغ شان بروید. برای این کار به سوی پیست اسکیت در بخش شمالی دریاچه بروید و با ورود به آن، در محوطه آن به اسکیت سواری مشغول شوید. البته این پیست همیشه باز نیست و ممکن است گاهی به در بسته بخورید.

پارکینگ دریاچه

پارکینگ های دریاچه در نزدیکی ورودی اصلی (غربی) و ورودی شرقی قرار دارند که متاسفانه ظرفیت و گنجایش لازم را ندارند و اغلب مردم برای پارک، حاشیه خیابان را انتخاب می کنند.

سازه گذر موج

.یکی از جذاب ترین و جدیدترین بخش ها در دورتا دور دریاچه، سازه گذر موج است که در ضلع جنوبی دریاچه چیتگر قرار دارد و محیطی مناسب برای پیاده روی و دوچرخه سواری است. اگر از دور به این سازه ها نگاه کنیم چند سازه قوسی شکل خواهیم دید که از قوس کوچک شروع شده است و سازه ها به تدریج افزایش ارتفاع می دهد ودر میان به قوسی بزرگ می رسند و در ادامه با چند قوس کوچکتر تکمیل می شوند. جالب است بدانید چیزی که طراحان گذر موج از آن الهام گرفته اند، صحنه موج های ناشی از برخورد سنگ به آب است.

از دیگر امکانات دریاچه چیتگر می توان به غرفه های خوراکی، آبنمای موزیکال، سرویس بهداشتی و آبخوری، نمازخانه، آلاچیق، آمفی تئاتر و… اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه چیتگر

اواخر پاییز و زمستان ها زمان مناسبی برای بازدید از دریاچه چیتگر است، چرا که مرغان دریایی مهاجر بسیاری بر فراز دریاچه پرواز می کنند. غذا دادن به پرندگان بسیار لذت بخش است اما از شما خواهش می کنیم که با طبیعت دوست باشید و برای پرندگان خوراکی های مضری چون پفک و چیپس نریزید. دریاچه چیتگر زمستان هایی بسیار سرد اما دلنشین دارد.

شما علاقه مندان به این منطقه می توانید آگهی های خرید آپارتمان در چیتگر را مشاهده فرمایید.

معضلات زیست محیطی

پس از افتتاح دریاچه چیتگر مشکلات زیست محیطی نظیر بوی نامطبوع، تغییر رنگ و نوعی از حشرات موذی و پشه هایی سفید رنگ بوجود آمد که باعث نارضایتی ساکنان برج های اطراف و همچنین بازدید کنندگان گردید. پس از ایجاد این معضلات، پیشنهادهای بسیاری برای رفع این مشکلات از سوی فعالان محیط زیست ارایه شد که یکی از آن ها اضافه کردن ماهی کپور به محیط دریاچه بود. هم اکنون تعداد بالایی از این ماهی ها را در چیتگر خواهید دید. از دیگر پیشنهاداتی که ارایه شد کاشت نیزار و ایجاد پوشش گیاهی بود که به سبب طراحی و نوع دریاچه امکان پذیر نبود.

خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته دریاچه چیتگر در حال حاضر فاقد هرگونه حشرات موذی و بوی نامطبوع است. از جمله آن کارهای موثر، افزودن فواره و تصفیه خانه به فضای وسیع دریاچه بود. فواره ها با ایجاد جریان درون آب و افزودن سطح تماس آب با اکسیژن، مانع از گندیدن و رکود آب می شوند.

پوشش جانوری دریاچه

همه ساله در فصل سرما از اواخر پاییز تا اواخر زمستان دریاچه چیتگر میزبان پرندگان مهاجر و مرغان دریایی است که دریاچه چیتگر را برای گذراندن زمستان خود بر میگزینند که همین دلیل کافی و مجاب کننده ای برای بسیاری از شهروندان تهرانی ست تا اوقاتی را در کنار دریاچه و پرندگان بگذرانند.

پوشش جانوری دریاچه چیتگر

محققان و متخصصان وجود پرندگان و مرغان دریایی را به فال نیک گرفتند و گفتند وجود این موجودات نشان از وضعیت مناسب و سالم دریاچه دارد، کما این که وجود پرندگان نشان می دهد در منطقه دریاچه چیتگر زنجیره حیوانی به وجود آمده است.

اهداف احداث دریاچه چیتگر

  • بالا بردن توان اکولوژیکی منطقه از طریق ایجاد و ارتقاء قابلیت های تفریحی تفرجی
  • جلب توریسم و سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال و …
  • کمک به رشد و توسعه اقتصادی
  • ایجاد چشم انداز های زیبا، دل انگیز و منحصر به فرد برای منطقه
  • امکان کاهش خطرات ناشی از طریق هدایت روان آب های سطحی بر دریاچه
  • تغذیه سفره های آب زیرزمینی
  • تلطیف هوای منطقه ۲۲، حوزه غرب و شهر
  • پاسخ به برخی نیازهای فیزیولوژیکی و روانی شهروندان
دریاچه چیتگر تا چه ساعتی باز است؟
از ساعت 6 صبح تا 24
دریاچه چیتگر در کجای تهران قرار دارد؟
دریاچه چیتگر، دریاچه‌ای مصنوعی در شمال غرب تهران است که در شمال پارک جنگلی چیتگر قرار دارد. این دریاچه از جنوب به بزرگراه همدانی (حکیم)، از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه آزادگان و از غرب به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌شود.
آیا با مترو می‌توان به دریاچه چیتگر رفت؟
بله، کافی است تا سوار یکی از قطارهای خط صادقیه - گلشهر شده و در ایستگاه مترو چیتگر پیاده شوید و با اتوبوس شهرک شهید باقری، راهی دریاچه شوید.
امکانات دریاچه چیتگر (خلیج فارس) چیست؟
پارگینگ، زمین بازی و رستوران های بزرگ و کوچک در کنار دست فروش ها و بلالی ها و بستنی فروش ها، از جمله خدمات این مجموعه به شمار می رود که در کناب آب نمای موزیکال و سرویس های بهداشتی و نمازخانه، در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد.