فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع

چگونه ملک مشاع را بفروشیم؟

وقتی دو یا چند نفر مالکیت یک ملک را داشته باشند، آن ملک مشاع نام دارد و هر کدام از مالک‌ها نسبت به جز خود، حق مالکیت دارد. نمونه بارز از ملک مشاع مربوط به فرزندانی می‌شود که پدر فوت کرده است و خانه‌اش ملک مشاع محسوب می‌شود و این خانه سهم‌الارث همه فرزندان خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با ملک مشاع و نحوه خرید و فروش ملک مشاع تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تعریف ملک مشاع

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد ملک مشاع، ملکی است که بیش از یک مالک داشته باشد. در این نوع ملک‌ها از نظر قانون سهم هر مشترک معلوم اما از حیث جغرافیایی مشترک و تفکیک ‌نشده است. در املاک تجاری و مسکونی قسمت‌های حیاط، راه‌پله، پشت‌بام و غیره، جزو املاک مشاع (مشاعات ساختمان) محسوب می‌شود و کلیه صاحبین ملک در تمام بخش‌ها سهیم هستند.

جهت فروش ملک مشاع باید به کدام صنف مراجعه کرد؟
روند اداری خرید و فروش ملک مشاع، بدین شکل است که نماینده ثبت به دنبال پلاک ثبتی که مندرج در سند مالکیت است می‌رود. بعد از انجام بررسی‌ها توسط مسئول ثبت و تحویل پرونده به نقشه‌بردار، اگر مساحت ملک براساس اصول اداره ثبت باشد، در یک تاریخ مشخص از همه شرکا و نماینده ثبت خواسته می‌شود جهت بازدید ملک حضور به هم رسانند. نقشه‌بردار وضعیت ملک را بررسی می‌کند و صورت جلسه‌ای در مورد قابل ‌تقسیم بودن ملک مشاع تنظیم می‌کند که تمامی شرکا ملزم به امضا آن هستند.
اگر شریکی درباره عدم ‌قابلیت ‌افراز ملک شکایتی دارد، به مدت ده روز فرصت دارد به دادگاه عمومی- حقوقی محل قرارگیری ملک مراجعه و اعتراض خود را ثبت کند. در صورت تشخیص غیر قابل ‌افراز بودن ملک، گواهینامه‌ای مبنی بر غیر قابل ‌افراز بودن ملک به شاکی ارائه می‌شود و شاکی می‌تواند درخواستی مبنی بر فروش ملک مشاع را به دادگاه ارائه دهد. بعد از ارائه این دادخواست، خرید و فروش ملک مشاع از طرف دادگاه و از طریق مزایده انجام می‌شود. فردی که بیشترین قیمت را در مزایده پیشنهاد دهد، ملک به وی فروخته می‌شود.

فروش ملک مشاع

پایان دادن به شراکت

جهت پایان دادن به شراکت در ملک مشاعی، باید ماهیت مال در نظر گرفته شود، زیرا برای نوع مال، الزامات و قوانین ویژه‌ای لحاظ شده است. در نتیجه برای اموال غیر‌ منقول (مثل زمین و ملک)، در صورت توافق کلیه شرکا، ملک را می‌توان‌ به گونه‌ای که رضایت همگی در آن باشد، تقسیم کرد. در چنین شرایطی تقسیم‌نامه‌ای تنظیم می‌شود (در صورت که شرکا بخواهند تقسیم‌نامه را رسمی کنند باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند). البته تقسیم‌نامه تا زمانی اعتبار دارد که بین شرکای ملک، فرد غایب، کودک یا افراد کم توان ذهنی وجود نداشته باشد. در صورت وجود این گونه افراد (محجورین)، به منظور رعایت عدالت، تصمیم‌گیری در رابطه با چگونگی خرید و فروش ملک مشاع، به دادگاه سپرده می‌شود. توصیه می‌کنیم در رابطه با خرید و فروش ملک مشاع، مشورت با یک وکیل را در اولویت قرار دهید، زیرا مسائل حقوقی به قدری پیچیده و زیاد هستند که فرد به تنهایی قادر به حلش نخواهد بود.

سخن پایانی

ملک مشاع، ملکی است که بیش از یک مالک داشته باشد و از حیث جغرافیایی مشترک و تفکیک نشده باشد. جهت خرید و فروش ملک مشاع، کافی است شرکا به اداره ثبت مراجعه و درخواست تقسیم ملک ارائه دهند. نماینده ثبت پیگیر کار خواهد شد و با هماهنگی نقشه‌بردار به محل ملک مراجعه خواهد کرد. اگر از لحاظ غیر‌ قابل ‌افراز بودن ملک مشکلی نباشد، نقشه‌بردار صورت جلسه‌ای در مورد نحوه تفکیک ملک ارائه می‌دهد. همه وراث ملزم به امضا هستند؛ اگر شریکی در این رابطه شکایتی داشته باشد، آن را به دادگاه ارائه می‌کند. در صورت وارد بودن، ملک مشاع از طریق مزایده به فروش خواهد رسید. جهت گرفتن مشاور برای ملک مشاع میتوانید به متخصصین در این زمینه مراجعه کنید؛ پلاکینو یکی از مجموعه های حرفه ای در زمینه مشاوره ملکی میباشد.