وام های مسکن برای خرید خانه کدامند؟

وام های مسکن برای خرید خانه کدامند؟

وام مسکن انواع مختلفی دارد؛ وام های تسهیلاتی، راهی آسان و مطمئن برای خرید ملک مورد نظرتان هستند. اگر شرایط پرداخت کامل ثمن معامله را ندارید می توانید از طریق دریافت وام مسکن با دغدغه مالی کمتر و آسوده تر به اهدافتان برسید.

از گذشته تا به امروز مهم ترین نیاز بشر داشتن سرپناه و تامین مسکن است. انسان ها به دنبال محلی هستند که متعلق به خودشان باشد و در آن احساس امنیت کنند. از نظر روانشناسی انسان با آراستن مسکن و محیط زندگی اش شخصیت خود را در جامعه تثبیت می کند.

امروزه سرمایه گذاران به دلیل بالا یا پایین شدن قیمت ها و نوسانات زیاد، برای حفظ ارزش پول خود، خرید خانه را بهترین گزینه می دانند. یکی از انگیزه هایی که سبب می شود متقاضیان ملکی رو به خرید خانه بیاورند، وام هایی است که برای خرید می توان گرفت.

وام مسکن

با بالا رفتن قیمت های مسکن، بسیاری از متقاضیان ملکی تنها با بودجه خود نمی توانند مسکن تهیه کنند. در این شرایط وام مسکن فرصت خوبی برایشان ایجاد می کند که از این طریق، مبلغ مورد نیاز برای تکمیل ثمن معامله را فراهم کنند. با دریافت وام مسکن دیگر نیازی نیست افراد کل بودجه مورد نظر را برای خرید خانه داشته باشند. بدین ترتیب وام مسکن کمک بسیار بزرگی به متقاضیان در زمینه خرید خانه می کند.

بیشتر متقاضیان وام مسکن، این وام را از بانک مسکن دریافت می کنند به دلیل این که بانک های دیگر اعتبار کافی برای پرداخت این نوع وام را ندارند. البته هستند بانک های دیگری که وام برای خرید خانه نیز می دهند. البته این بانک ها بیشتر بانک های خصوصی هستند.

بانک مسکن وام های مختلفی را ارائه می دهد. وام هایی که بدون سپرده گذاری هستند و کار را برای صاحب خانه شدن راحت تر می کند.

انواع وام مسکن

مقدار وام مسکن

وام مسکن عدد یکسانی ندارد و بستگی به نوع وامی دارد که دریافت می کنید. هرکدام از وام ها با توجه به مبلغ و نوع تسهیلات، سود مربوط به خود را دارد و متقاضیان می توانند بر اساس شرایط خود از این نوع تسهیلات استفاده نمایند.

هرکدام از وام ها شرایط و ویژگی های مخصوص به خود را دارند که افراد با توجه به بودجه و شرایط خود می توانند آن را انتخاب کنند.

انواع وام مسکن بدون سپرده گذاری عبارتند از:

وام مسکن روستایی

به دلیل اینکه خانه های روستایی استحکام لازم را ندارند و در سال های اخیر در برابر بلاهای طبیعی آسیب پذیربوده اند، دولت برای جبران و جلوگیری از آسیب بیشتر خانه های روستایی ، وام مسکن روستایی را افزایش داده است.

هم اکنون وام مسکن روستایی به ازای هر واحد مسکونی ۵۰ میلیون تومان است و نرخ سود این وام ۵درصد است.

وام مسکن یکم یا خانه اولی ها

این نوع وام مخصوص کسانی است که برای اولین بار می خواهند خانه بخرند و صاحب خانه شوند. این دسته افراد با کمی برنامه ریزی و تلاش می توانند به خانه دلخواهشان برسند.

در ضمن پرداخت این وام از سوی بانک به عواملی نظیر منطقه شهری ، متاهل و مجرد بودن بستگی دارد.

حداکثر تسهیلات در شهر تهران برای افراد مجرد ۸۰ میلیون تومان و برای متاهلان ۱۶۰ میلیون تومان و حداقل متوسط موجودی  برای دریافت تسهیلات مختلف متفاوت است. به عنوان مثال برای دریافت تسهیلات 800 میلون ریالی حداقل سپرده گذاری در یک دوره 135 میلیون ریال است.

برای آگهی از تمامی شرایط تسهیلات مسکن می توانید به سایت بانک مسکن مراجعه نمایید

برخی شرایط وام مسکن یکم:

  1. داشتن سن کامل ۱۸ سال
  2. دو دوره ۶ماهه معادل ۱سال ، حداقل مدت انتظار
  3. پرداخت این تسهیلات فقط در مناطق شهری امکان پذیر بوده و در خارج از محدوده شهری پرداخت نمی شود.
  4. فرد متقاضی و همسرش از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشند.
  5. متقاضی(مرد) نباید شامل غیبت یا فرار از سربازی باشد.

وام مسکن بازنشستگان

کلمه بازنشستگی ما را به یاد افرادی مسن و ناتوان می اندازد و تصورات ذهنی ما از این کلمه افراد کهنسالی هستند که دیگر توان کار ندارند. حال با خود می گوییم آیا بازنشستگان از خود خانه یا کاشانه ای دارند؟

اما خوب است بدانیم وامی تحت عنوان وام مسکن بازنشستگان وجود دارد که به این افراد کمک می کند برای خود خانه تهیه کنند.

براساس این قانون همه بازنشستگان می توانند از این وام مسکن بازنشستگی استفاده کنند از جمله بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی.

از طریق مسکن مهر ۳۰هزار فقره وام خرید یا ساخت مسکن پرداخت می شود. سقف این تسهیلات در تهران ۵۰ میلیون تومان بوده و نرخ سود آن ۹درصد است.

وام مسکن جوانان

همه جوانان آرزو دارند روزی صاحب خانواده شوند. بانک مسکن با واگذاری تسهیلات وام مسکن جوانان، این امکان را فراهم کرده که جوانان با سرمایه گذاری کوتاه و بر اساس شیوه نامه ها و برنامه ریزی های بانک مسکن پس از ۵ یا ۱۵ سال بتوانند خانه خریداری کنند.

وام مسکن جوانان با وام مسکن یکم ، تفاوت مهمی که دارد بی نیازی به سپرده گذاری یک باره و یکجا است.

حداکثر وام مسکن جوانان در تهران ۶۰درصد مبلغ خانه است.

شرایط وام مسکن جوانان

  1. منتقل کردن حساب وام مسکن جوانان به سایر بستگان (پدر،مادر،فرزند،همسر،خواهر،برادر،نوه،پدربزرگ و مادربزرگ) مانعی ندارد.
  2. حداقل مبلغ واریزی ماهانه برای افتتاح حساب جدید در همان سال از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام و اطلاع رسانی شود.
  3. واگذاری تسهیلات براساس واریزی های ماهانه، پیکر حساب، موجودی و متعلقه محاسبه می شود.
  4. درهر مقطعی برداشت از حساب پس انداز مسکن جوانان مانعی ندارد. برداشت از حساب باید به گونه ای صورت بگیرد که متوسط موجودی حساب از حداقل مبلغ تعیین شده بانک مرکزی در هر سال کمتر نشود.
  5. هرشخصی که دارای ۱۸ سال تمام بوده و صلاحیتش از سوی دادگاه تایید شده باشد، می تواند حساب پس انداز مسکن جوانان افتتاح کند.

وام اوراق دار

وام تسهیلات مسکن که نام دیگر آن تسه است و در بازار سرمایه وام اوراق مسکن، اوراق ممتاز نام دارد، درواقع برای دریافت وام مسکن یک حق امتیاز محسوب می شود.

یکی از مزایایی که بانک مسکن را از بانک های دیگر متمایز می کند ، ارائه اوراق به متقاضیان است.

بدین ترتیب که متقاضیان باید به ازای هر ۵۰۰هزار تومان یک برگه اوراق خریداری کند. قیمت هر برگ اوراق هم ۷۵هزار تومان است.

از کجا اوراق وام مسکن بگیریم؟

دو راه برای دریافت اوراق وام مسکن وجود دارد:

  1. راه اول این است که از طریق حساب سپرده خودتان در بانک مسکن، اوراق بگیرید.
  2. در صورتی که فرصت ندارید و برای خرید ملک و مسکن عجله دارید ، می توانید از فرد دیگری که این اوراق را دارد خریداری کنید.
  3. محل خرید و فروش این اوراق در بازار فرابورس است.

وام خرید زمان

نوعی دیگر از وام وجود دارد که از طریق محل صندوق پس انداز مسکن، پرداخت می شود.

در این وام، وام گیرندگان می توانند بعد از این که ۶ ماه از سپرده گذاریشان گذشت، از امتیاز خود در صندوق پس انداز مسکن استفاده کرده و بیش از ۸ تا حداکثر ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کنند. در انتها مجدد می گوییم که وام مسکن انواع مختلفی دارد. وام های تسهیلاتی آسان و مطمئن برای تهیه خانه مورد نظرتان هستند. البته وام را برای خانه های سنددار باید دریافت کنید.

در صورت نداشتن وجه کامل از طریق دریافت وام مسکن با دغدغه مالی کمتر و آسوده تر می توانید به اهداف و آرزوهایتان برسید.

مدارک مورد نیز برای دریافت وام مسکن چیست؟
اصل و کپی سند مالکیت اصل و کپی پروانه‌های ساخت اصل و کپی پایان کارهای ساختمانی اصل و کپی مبایعه‌نامه اصل و کپی صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده ملک اصل و کپی گواهی حقوق یا جواز کسب اصل و کپی سند رسمی و تکمیل نمونه فرم‌های دریافت وام مسکن جوانان
وام تعمیرات بانک مسکن چیست؟
این نوع وام روی سند ملک شما اعطا می‌شود و حتی اگر خانه‌تان احتیاج به بازسازی نداشته باشد، می‌توانید این وام را دریافت و برای امور دیگر خرج کنید. برای دریافت اعتبار ابتدا باید اوراق مشخص شده بانک را خریداری کنید. بعد با ارائه سند ملک به عنوان ضمانت با مراجعه به شعب بانک مسکن، برای دریافت اعتبار اقدام کنید.
وام مسکن جوانان و نحوه درخواست آن به چه صورت است؟
شما می‌توانید با واریز ماهیانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان طی ۵ تا ۱۵ سال، از ۴۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان اعتبار دریافت کنید. شرایط لازم برای دریافت اعتبار داشتن فیش حقوقی مستقل، نداشتن چک برگشتی و بدهی صاحب حساب است. مدت زمان بازپرداخت اعتبار ۱ میلیارد تومانی با سود ۹ درصد، تا سقف ۲۰ سال تعیین می‌شود.