باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران

در مقاله های قبلی در مورد برخی از مراکز تفریحی و گردشگری منطقه ۲۲ مانند پارک جنگلی چیتگر و دریاچه چیتگر و همچنین ایران مال و بام لند به عنوان مراکز تجاری این منطقه بحث کردیم . در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با باغ گیاه شناسی ملی ایران صحبت کنیم.

باغ ملی گیاه شناسی محلی است که در آن مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی وجود دارند و نقش مهمی در زمینه های مختلف تحقیقاتی از جمله علوم گیاهی و باغبانی دارد. به علاوه باغ گیاه شناسی به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیق در زمینه روش های تکثیر و پرورش گونه های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ های گیاه شناسی به آن پرداخته می شود.

باغ گیاه شناسی ملی ایران در غرب تهران و منطقه ۲۲ واقع شده است. این باغ زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اداره می شود. طراحی باغ گیاه شناسی ملی ایران به گونه ای می باشد که نشان دهنده ی الگویی از باغ ایرانی باشد. بدین ترتیب که یک میدان در مرکز باغ وجود دارد و چهار بلوار در چهار جهت به آن می پیوندند. در قسمت میدان مرکزی یک کافی شاپ نیز وجود دارد.

پوشش گیاهی باغ گیاه شناسی

  • ۶۴ گونه از اقلیم خزر
  • ۲۴۰ گونه از اقلیم البرز
  • ۴۲ گونه چوبی
  • ۳۰ گونه علفی از اقلیم زاگرس
  • ۴۰ گونه از اقلیم کویری و بیابانی

و همچنین درختان و درختچه هایی از اقلیم چین و ژاپن، اقلیم هیمالیا، اقلیم قفقاز، اقلیم سیبری و آمریکا و باغ های اروپایی از اقلیم های جهانی این باغ هستند.

باغ گیاهشناسی ملی ایران

تاریخچه باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران که در منطقه 22 تهران و در کنار آزادراه تهران-کرج و در محله سروآزاد قرار دارد یکی از زیباترین و البته مهم ترین نقاطی است که بسیاری از انواع گیاهان در آن وجود دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تاریخچه باغ گیاه شناسی ملی ایران چگونه است و از کجا شروع میشود.
شروع اجرای عملیات ساخت باغ گیاه شناسی ملی ایران در سال 1347 با واگذاری زمینی در اراضی چیتگر آغاز شد و مراحل ساخت و ساز آن مرحله به مرحله صورت گرفت.
مساحت باغ حدود 145 هکتار است با آب و هوای نیمه خشک مانند دیگر نقاط تهران است.

آدرس باغ و بازدید از باغ گیاه شناسی

اتوبان تهران کرج، خروجی پیکان شهر (مترو ایران خودرو) ۲۰ متری دوم، شهید گودرزی، بلوار گیاه شناسی

اگر با وسیله نقلیه شخصی به سمت باغ گیاه شناسی می آیید که به آدرس فوق رجوع کنید اما در صورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می بایست از ایستگاه مترو ایران خودرو واقع در خط ۵ مترو تهران کرج استفاده نمایید و در این ایستگاه از قطار پیاده شده و با تاکسی یا با پای پیاده خود را به باغ گیاه شناسی ملی ایران برسانید.

پیش از نوروز سال ۱۳۹۴، بازدید از این باغ به صورت محدود و بیشتر با نامه از وزارت خانه ها و سازمان ها ممکن بود، اما از دوم نوروز بازدید از این مجموعه آزاد اعلام و این امکان فراهم شد که علاقه‎مندان به طبیعت با رزرو بلیت یا خریداری بلیت از این مجموعه بازدید کنند.

شما برای شما جالب باشد که بدانید، می توانید این مجموعه زیبا را با پاراگلایدر سواری در سایت وردآورد از آسمان ببینید.

مسیر رفتن به باغ گیاه شناسی

به کمک نقشه زیر میتوانید مسیر خود را به باغ ملی گیاه شناسی پیدا کنید و به راحتی با وسیله شخصی خود به آنجا بروید.
این مجموعه پارکینگ دارد و در همان پارکینگ یک بوفه ای واقع شده است که بهتر است آب و تنقلات مورد نیاز در طول گشت و گذار در باغ ملی گیاه شناسی را از آنجا تهیه نمایید. در ضمن در جای جای پارک نیز سطل آشغال هایی برای دور انداختن زباله ها وجود دارد.

قیمت بلیط باغ گیاه شناسی تهران

قیمت بلیط باغ گیاه شناسی تهران مانند دیگر کالاهایی که خریداری میشوند در طول مدت تغییر پیدا می‌کنند. شما برای اینکه از قیمت دقیق بلیط اطلاع پیدا کنید، می‌توانید با اطلاعات این باغ در ارتباط باشید.

تنوع آب و هوایی باغ گیاهشناسی

پس از تهیه بلیط باید منتظر بمانید تا گروه به حد نصاب برسد و تکمیل شود و سپس با راهنما ی گروه وارد باغ شوید. راهنمایان باغ، بازدید را از یک ماکت کوچک از باغ آغاز می کنند که در واقع نمونه ای از اقلیم های مختلف باغ است و شما را با کل مجموعه آشنا می کند.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

بعد از دیدن ماکت باغ همراه با راهنما وارد باغ گیاهان دارویی می شوید که در آنجا گیاهانی نظیر اسطخودوس، بومادران، بادرنجبویه، رزماری و وجود دارند.

اقلیم خزر باغ گیاه شناسی

آب و هوای این منطقه فوق العاده است و از دور بوی جنگل های شمال را حس می کنید. گونه های گیاهی متنوع و پوشش انبوه گیاهان به طور اعجاب انگیزی شما را به حال و هوای شمال البرز می کشاند.

در کنار حوزه خزر دریاچه ای یک هکتاری با عمق ۳ متر ایجاد شده است که پلی زیبا از روی آن گذشته است. این پل زیبا که اکثرا بر روی آن عکس یادگاری می اندازند تجربه ی متفاوت از گشت و گذار در باغ را برای شما رقم می زند.

اقلیم البرز در باغ گیاه شناسی

برای ساخت اقلیم البرز، با ایجاد سازه ‎هايی چون تپه ماهورها، آبشار، چشمه، نهر، رود، آبگير، باتلاق و برکه، تلاش شده شرايطي مشابه با محيط طبيعي البرز ایجاد شود.

اقلیم زاگرس باغ گیاه شناسی

مجموعه رويشي زاگرس که زيرمجموعه اقلیم ايران-توراني است، الگوي کوچکي از جنگل هاي طبيعي منطقه زاگرس را نشان می دهد و از ۶ قطعه مجزا تشکیل شده که با باغ راه هاي سنگفرش شده از يکديگر جدا مي شوند.

اقلیم ایران-تورانی باغ گیاه شناسی

مجموعه رويشي ايران- توراني بخش دیگر این باغ وسیع است. اين ناحيه رويشي در طبيعت ايران، بخش وسيعي از کشور را در بر مي گيرد كه از شمال به كوهپايه ‎هاي سلسله کوه های البرز و كوه هاي شمالي خراسان، از جنوب به منطقه صحارا سندي، از شرق به مرزهاي كشورهاي افغانستان و پاكستان و از غرب به سلسله جبال زاگرس محدود مي شود.

____________________________

اگر تمایل به خرید و فروش سهام 20 متری و 50 متری چیتگر دارید می توانید از آگهی های پلاکینو استفاده کنید
_____________________________

اقلیم چین و ژاپن در باغ گیاه شناسی

این قسمت به سبک باغ ساری چین و ژاپن و آسیای شرقی ساخته شده است. سبك باغ سازي خاور دور همواره بر اساس فضاهاي كوچك و طرح هاي مينياتوري شكل گرفته، در طراحي اين باغ ها همواره سعي شده از طبيعت تقليد شود و توپوگرافي و جنگل‎كاري ها به گونه ای باشد که باغ شبيه به يك منظره طبيعي در مقياس كوچك تر باشد.

از جذابیت های این قسمت کاشت گیاهی است که به فسیل زنده دنیا شهرت دارد و درختی است که تا هزار سال عمر می کند.

اقلیم هیمالیا در باغ گیاه شناسی

تپه هایی بلند با درختان سوزنی برگ همچون کاج و سندروس و بلوط در این قسمت وجود دارند.

اقلیم قفقاز (آسیای میانه)

بعد از گذر از رود سپید رود و جنگل های شمال به درختان بلندی می رسیم که در اقلیم قفقاز واقع شده اند و پوشش گیاهی تنک دارند.

اقلیم آمریکا در باغ گیاه شناسی

اقلیم آمریکا در کنار اقلیم قفقاز قرار گرفته است. این مجموعه شامل پوشش هاي درختي، درختچه اي و گياهان علفي چمنزارهاي آمريكاي شمالي است.

اقلیم اروپا در باغ گیاه شناسی

این قسمت مجموعه ای از گیاهان اروپایی است که بر اساس الگوی باغ اروپایی ساخته شده است.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

آسیب شناسی و آینده باغ گیاه شناسی

با ساخت برج های مسکونی در حریم باغ ملی گیاه شناسی ایران آینده این باغ در معرض خطر قرار گرفته است. این برج های مسکونی نمای کوه را در مقابل باغ گیاه شناسی ملی ایران پوشانده اند. به علاوه جمعیتی بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر با ساخت و ساز برج ها در اطراف باغ مستقر خواهند شد و این موضوع امر علاوه بر اینکه شلوغی و ترافیک را در این محدوده افزایش می دهد باعث کاهش آب های زیر زمینی و صدمات جبران ناپذیری به باغ ملی می شود.

در ضمن ساخت و ساز های جدیدی در حریم ۵۰ متری باغ در حال اتفاق است که این امر می تواند با نشت فاضلاب آینده باغ را به خطر بیندازد.