آیا خرید قولنامه ای خانه قانونی است؟

آیا خرید قولنامه ای خانه قانونی است؟

خانه قولنامه ای به ملکی گفته می شود که سند رسمی ندارد و و با نوشتن قولنامه بین طرفین معامله می شود. آشنایی با دیگر قوانین ملکی برای انجام معامله های معتبر از مواردی است که فردی که قصد خرید ملک را دارد باید بداند. یکی از مناطقی که خانه های قولنامه ای در آن خرید و فروش می گردد منطقه 22 است. برای خرید آپارتمان در منطقه 22 و سرمایه گذاری به صورت ایمن، با پلاکینو دپارتمان تخصصی در حوزه املاک و دارای بهترین مشاور های منطقه 22 تماس گرفته و یا به صورت حضوری با مشاوران برتر منطقه 22 در پلاکینو مشورت بگیرید.

مشکلات خرید قولنامه ای

درانجام معامله های ملکی از نوع خرید و فروش 3 مرحله انجام می گردد که اولین مرحله توافق بین فروشنده و خریدار است در مرحله دوم باید قولنامه ای بین طرفین نوشته شده و تمامی مفاد و موارد توافق در آن ذکر گردد، علاوه بر آن تمامی مدارک شناسایی طرفین باید به صورت معتبر بررسی گردد. در مرحله نهایی سندی رسمی برای ملک با نام خریدار صادر می گردد. در خانه های قولنامه ای مرحله سند زدن به صورت رسمی به نام خریدار وجود ندارد. پس امکان وجود مشکل در این نوع معاملات وجود دارد.

دقت و اعتبار سنجی در این نوع معامله های قولنامه ای از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید واقعی بودن مالک (احراز هویت دقیق) و نبودن خریدار دیگر بررسی گردد. گاهی پیش آمده است که ملک های قولنامه ای به چندین نفر فروخته شده است.

قانونی بودن خانه های قولنامه ای

برای خرید آپارتمان در منطقه 22، چه برای سرمایه گذاری و یا به دلیل کاهش قیمت این نوع معاملات باید موارد قانونی این معامله ها را به صورت جدی بررسی کنید. مشورت با مشاوران برتر منطقه 22 در پلاکینو می تواند خیال افراد را در هنگام این نوع خرید ها راحت تر کند.

برای خرید قولنامه ای باید بدانید قانون هیچ گونه منع و مانعی برای این نوع معاملات ندارد. قولنامه (که در مراحل قانونی مبایعه نامه باید حتما تنظیم شود)، دارای اعتبار قانونی است و می توان آن را نوعی سند دانست.

یکی از روش هایی که برای خرید خانه های ارزان می توان از آن استفاده کرد خرید خانه های قولنامه ای می باشد.

نحوه استعلام خانه قولنامه ای

برای استعلام دقیق، قولنامه های قبلی را بررسی کرده و به سند مادر و یا بنچاق اصلی برسید. ملک مادر داری سندی است که می توان استعلام روی آن انجام داد و از صحت ان خبردار شد.

در سال های گذشته تعاونی ها معامله های ملکی خود را به صورت قولنامه ای انجام داده اند که باید برای خرید معتبر تعاونی و دفتر مرکزی آن اعتبار سنجی گردد.

جلوگیری از کلاهبرداری در خرید قولنامه ای

برای خرید قولنامه ای باید به دنبال سلسله قولنامه هایی که قبلا برای ملک تنظیم شده است باشید. املاک قولنامه ای به صورت ارائه بنچاق و بدون سند رسمی به فروش می رسد.. 

در خیلی از موارد املاک قولنامه ای از تفکیک یک زمین مادر به وجود می آیند که سند برای زمین مادر تنظیم شده است و ممکن است قطعات فاقد سند بوده و به صورت قولنامه جا به جا شوند.

خرید خانه های قولنامه ای

املاک قولنامه ای با قیمتی پایین تر از قیمت منطقه به فروش رسیده و می تواند عامل خوبی برای سرمایه گذاری باشد. اگر قصد خرید خانه های قولنامه ای در آپارتمان ها را دارید باید بدانید، همه ساکنین باید برای سند تفکیکی اقدام کنند. زیرا اداره ثبت به صورت جدا سند صادر نخواهد کرد. با وجود سختی ها در مورد ثبت سند این نکته دارای اهمیت است که این نوع املاک بعد از سند دار شدن 15 الی 20 درصد ارزش مالی به آن ها اضافه شده و در هنگام جا به جایی و یا فروش مشکلی نخواهد داشت.

سخن آخر

خرید خانه های قولنامه ای اگر با احراز هویت مالک و پیگیری در مورد سند و قولنامه های قبلی انجام شود دارای اعتبار بوده و ارزش سرمایه گذاری دارد. یکی از مواردی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد تنظیم مبایعه نامه رسمی است. پلاکینو متخصص در انجام امور و معامله های ملکی می توانند در موارد قانونی ملکی افراد را راهنمایی کرده و تجربه خریدی مطمئن را به افراد بدهند.