شهربازی هزار و یک شهر

شهربازی هزار و یک شهر

در مقاله های قبلی به معرفی دریاچه چیتگر و ایران مال و بام لند و دیگر جاهای تفریحی و گردشگری منطقه ۲۲ پرداختیم. در این مقاله می خواهیم در رابطه با یکی دیگر از مراکز تفریحی منطقه ۲۲ یعنی شهربازی هزار و یک شهر یا به نام جدید تهران لند صحبت کنیم.

امکانات شهربازی هزار و یک شهر

با الهام از فرهنگ و تاریخ ایرانی اسلامی، مجموعه ای عظیم در منطقه ۲۲ پایتخت در حال ساخت است. شهری ۱۳۹ هکتاری در امتداد بزرگراه شهید همت که در شعاع یک ساعته از آن جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر ساکن هستند، بزرگترین مقصد گردشگری مدرن محسوب می شود که مکانی است برای یادگیری در دل سرگرمی و سرگرمی در دل فرهنگ.

شهرقصه بزرگترین پارک تفریحی غرب آسیا تا شرق اروپا است. این پارک دارای ۴۵ راید و ۲۸ جاذبه در ۷ دیار با مساحتی بالغ بر ۳۸ هکتار است. طراحی مستر پلان این پارک را شرکت Forec کانادا انجام داده است.

آدرس هزار و یک شهر

آدرس شهربازی هزار و یک شهر در تهران، اتوبان همت بعد از آپارتمان های شهرک شهید باقری قرار دارد. می توانید از طریق نقشه زیر به راحتی موقعیت جغرافیای آن را مشاهده فرمایید.

دیار اول (آفرینش)

دیار اول (آفرینش) با الهام از معماری مشهور باغ ایرانی طراحی و ساخته شده است. سر در باغ ملی ما را به تهران قدیم دعوت خواهد کرد. در ادامه مسیر با دیگر جاذبه های تهران قدیم همچون عمارت مسعودیه و خیابان لاله زار مواجه خواهیم شد.

این دیار شامل تهران قدیم، حیاط اصلی، غرفه های بلیط فروشی، ورودی باغ ملی و آمفی تئاتر فارابی می باشد.

دیار اول آفرینش شهربازی هزار و یک شهر

دیار دوم (تاریخ)

دیار دوم (تاریخ) نماد خیال ایرانی است که با هنر و دانش معماری مجسم شده است. این دیار با جمع آوری عناصر با شکوه ایرانی در کنار مجسمه ها و نمایش ها و کارناوال ها می تواند در یک نگاه بیننده را با عظمت میراث مادی و معنوی ایران اسلامی آشنا کند. این دیار شامل هفت گنبد،آبشار،رستوران علائدین و دروازه و نماد پرسپولیس تخت جمشید می باشد.

دیار دوم تاریخ شهربازی هزار و یک شهر

دیار سوم ( جاده ابریشم )

پس از سفر در تهران قدیم بازدیدکنندگان وارد دیار راه ابریشم می شوند. آن ها همسفر با ناصرخسرو و مارکوپلو معروف ترین کشورهای راه ابریشم یعنی چین، هند، ایران و ایتالیا را خواهند دید.

دیار سوم جاده ابریشم شهربازی هزار و یک شهر

دیار چهارم (ماجراجویی)

این دیار سرزمین هیجان و ماجراجویی بر اساس افسانه های ایرانی است. جاذبه های دیار ماجرا الهام گرفته از معماری های بدوی بشر در دل کوه و صخره و ساختمان خای اعجاب انگیز قلعه ها ودژهاست.

دیار پنجم (اسطوره)

مفهوم محوری این دیار جست و جوها و داستان های بشر برای کسب آگاهی و شناخت نیروی بی کران طبیعت در کنار دغدغه های برگرفته از ناشناخته ها و قدرت های غریب این دنیاست. در دیار اسطوره حکایات و داستان های انسان و سیر تکامل دانش بشری را خواهیم دید.

دیار پنجم اسطوره شهربازی هزار و یک شهر

دیار ششم (آینده)

پرواز تخیل انسان امروز به جهان فردا در دیار آینده به نمایش در خواهد آمد. نگاه فانتزی به آینده و چگونگی آن، پیشرفت های بشر و تغییرات دنیای معاصر بستر تم این دیار است.

دیارششم آینده شهربازی هزار و یک شهر

دیار هفتم (بازی) دیاری برای کودکان

سرزمینی که معماری و عناصر آن بر اساس تخیل و طنز کودکانه طراحی شده است. در دیار بازی سرگرمی های آموزشی و راید های متنوع، مکانی جذاب را برای پرورش خیال کوکان بوجود خواهد آورد.

دیار هفتم بازی شهربازی هزار و یک شهر

شهرزاد مال هزار و یک شهر

شهرزاد در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار و سطح مفید قابل اجاره ۳۸۰ هزار متر مربع در دست ساخت است. معماری شهرزاد با الهام از معماری ایرانی اسلامی و جایگاه صحن یا حیاط خلوت طراحی شده است. هفت بلوک تجاری توسط هفت آتریوم با هفت طرح مختلف از هم جدا شده اند.

پل ارتباطی شیشه ای به یادگار از بازار های زیبای ایران در میانه صحن مرکزی شهرزاد دیده می شود.

حیاط مرکزی فضایی باز برای جشن و سرگرمی در طول سال است. مجتمع تجاری شهرزاد دارای چندین فضای سرگرمی برای خانواده ها، فودکورت، هایپرمارکت و مجموعه های سینمایی است.

شهرزاد مال شهربازی هزار و یک شهر

خیابان سرگرمی هزار و یک شهر

خیابان سرگرمی ارتباط اصلی و یک مسیر جذاب بین تم پارک شهر قصه و مجتمع تجاری شهرزاد است. دو طبقه ی خیابان سرگرمی پذیرای رویداد های فرهنگی، فستیوال ها و جشن های ملی است.

گالری آثار هنری به نام نگارستان تهران (Art Center)

علاوه بر ساخت سالن ها و گالری هایی با استاندارد جهانی حراجی هایی نیز با کیفیت بین المللی برای آثار ایرانی و خارجی در نگارستان تهران برپا خواهد شد.

پارک آبی آبشاران هزار و یک شهر

این پارک آبی در یک زمین ۵/۵ هکتاری با طراحی مسقف و با کیفیت و استاندارد شرکت کانادایی White Water ساخته خواهد شد.

برج های چهار گانه اداری و هتل آپارتمان

این برج ها برای ارائه ی فضای اقامتی و تجاری ساخته شده اند. محل این برج ها ایده آل برای دفاتر برندهای فعال در مجتمع تجاری شهرزاد و اقامت مدیران و مهمانان شرکت های بین المللی خواهد بود.

برج های چهار گانه اداری و هتل آپارتمان

هتل ۵ ستاره اورنگ واقع در دامنه کوه های البرز

این هتل ۵ ستاره با ۲۰۰ اتاق خدمات کامل هتلی مدرن را ارائه خواهد داد. این هتل مشرف به شهر قصه و مکانی دلپذیر برای مهمانان خود خواهد بود.

هتل سه ستاره سندباد هزار و یک شهر

هتل سه ستاره خانواده محور با دسترسی آسان به همه جاذبه های هزار و یک شهر با ۳۵۰ اتاق، گزینه ای مقرون به صرفه و دارای امکانات کامل پذیرای بازدید کنندگان شهر قصه خواهد بود.

هتل چهار ستاره سیراف ایده آل برای سفرهای تجاری

هتل چهار ستاره با ۲۵۰ اتاق به همراه سالن کنفرانس تجهیز شده خود در قلب مقصد گردشگری هزار و یک شهر قرار گرفته است.

مرکز مطالعات اسلامی شبستان

این مرکزدر مجموعه هزار و یک شهر، مکانی برای تبلور اندیشه های متفکرین و محققین جهان اسلام و همفکری مذاهب و دیدگاه های مختلف آنان خواهد بود.

شرکت های سازنده هزار و یک شهر

  • Forrec کانادا که طراحی مستر پلن کلی زمین پروژه را انجام داده است.
  • Woods Bagot استرالیا که مشاوره طراحی مجتمع تجاری مجموعه هزار و یک شهر را انجام داده اند.
  • Aurecon در آفریقای جنوبی که مشاور مهندسی و ساخت مجتمع تجاری را بر عهده داشته اند.
  • JC Williams که خدمات مشاوره ای مجتمع تجاری را انجام داده اند.
  • Ramboll دانمارک که مشاور مهندسی شهربازی و زیرساخت کل پروژه را بر عهده داشته است.

در بالا میتوانید ویدیو شهربازی هزار و یک شهر را میتوانید مشاهده کنید و همچنین میتوانید آنرا در کانال آپارات مجموعه پلاکینو ببینید.

انتقادات و مشکلات هزار و یک شهر

اول تیر سال ۱۳۹۰ شهردار تهران کلنگ احداث مجتمع تفریحی و گردشگری هزار و یک شهر را در اراضی بایر غرب تهران در انتهای بزرگراه همت ــ غرب (شهید خرازی) به زمین زد و وعده داد که فاز نخست این پروژه عظیم در سال ۱۳۹۳ بهره برداری می شود.

عملیات احداث شهربازی هزار و یک شهر از همان ابتدا با مشکلاتی رو به رو بود و باعث کند شدن روند پیشرفت پروژه می شد. از این رو مدیریت شهری تصمیم گرفت فازبندی پروژه را براساس اولویت های شهر تغییر دهد. در ابتدا قرار بود که در مرحله اول ساخت علاوه بر شهربازی فاز یک شهرزاد و خیابان سرگرمی نیز احداث شود. اما چندی بعد قرار شد که سرمایه گذار بخش خصوصی که در ساخت پروژه با شهرداری مشارکت می کند، اول شهربازی را در فاز یک تمام کند و سپس به سراغ شهرزاد و بقیه برود.

اما مشکل اصلی کجاست؟ مالکیت زمین

در مرداد ۱۳۹۳ غلامحسین خسروآبادی قائم مقام سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران گفت: درخصوص سند مالکیت این پروژه توافقاتی بین شهرداری و ارتش صورت گرفته و مقرر بود این زمین به نام شهرداری منتقل شود اما این موضوع هنوز محقق نشده است، این در حالی است که شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی مالکیت زمین را از شرایط ضمن عقد قرارداد می دانند.

مهدی چمران عضو شورای شهر وقت در این باره افزود: هم ارتش و هم سازمان زمین شهری روی این زمین ادعای مالکیت داشته اند. ظاهرا اوایل انقلاب سازمان زمین شهری برای این اراضی به نام خودش سند صادر می کند، در حالی که این زمین ها در محدوده اراضی چیتگر واقع شده و به ارتش تعلق داشته است.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد ادعای ارتش صحیح است، یادآور شد: ارتش تلاش خود را برای حل مشکل این سند انجام داده و توافقاتی هم صورت گرفته بود، اما موضوع همچنان در دعوای حقوقی است و احتمالا به زودی مشکل برطرف می شود.

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران افزود: مشکل زمین هنوز حل نشده و این در حالی بود که می بایست مراحل انتقال سند ظرف ۶ ماه صورت پذیرد.اما سرمایه گذار قراردادهای لازم برای تجهیزات وارداتی را دنبال کرده و حتی بخشی از این تجهیزات به کشور وارد شده است.

اگر علاقه مند به سرمایه گذاری در منطقه 22 هستید می توانید اگهی های متعدد و بروز پلاکینو را دنبال کنید.

لوکیشن و راه های دسترسی به پروژه شهر بازی هزار و یک شهر چگونه است؟
این پروژه در قسمت غربی بزرگراه شهید خرازی در حال ساخت است. پس از ایرانمال باید از خروجی راست اتوبان خارج شوید تا به پروژه هزار و یک شهر برسید.
مشخصات پروژه شهر بازی هزار و یک شهر چیست؟
مساحت این پروژه حدود 139 هکتار است و وسعت شگفت انگیزی دارد. پروژه شهر بازی هزار و یک شهر شامل مجموعه های گردشگری، تفریحی و ورزشی بسیاری می باشد. این پروژه در سال 1389 استارت خورده است.