دهکده المپیک

دهکده المپیک

معرفی شهرک دهکده المپیک

با سلام. در ادامه معرفی منطقه 22 تهران، امروز به سراغ معرفی محله و شهرک دهکده المپیک رفته ایم. با ما همراه باشید.

دهکده المپیک (Dehkadeh-ye-Olympic) یکی از محله های قدیمی منطقه 22 شهر تهران است که حدود 45 الی 50 سال قدمت دارد و البته تا قبل سال 80 و تقسیم بندی های جدید مناطق تهران این محله جزو شهرداری منطقه 5 حساب می شد.

این منطقه در شمال غربی تهران قرار دارد. در گذشته بخشی از کن و بخشی از منطقه ۵ شهرداری تهران بود. اما با تقسیم زمین های منطقه ۵ و تأسیس منطقه ۲۲ شهرداری تهران، بخشی از این منطقه تازه شد.

تاریخچه دهکده المپیک

بافت قدیمی محله مربوط به ساختمان های دهکده المپیک است و بخش جدید محله نیز بلوار دهکده المپیک از بزرگراه همت تا میدان المپیک را شامل می شود. این شهرک در دهه ۱۳۴۰ (خورشیدی) ساخته شده است. دهکده المپیک به خاطر کاربری اولیه، معماری خاصی دارد. بلوک های چهار یا پنج طبقه با نام شهرک لاله و با فضای سبز از یکدیگر جدا شده اند و محله ای نسبتا دنج و خاصی را پدید آورده اند.

ساخت دهکده المپیک در تهران به سال ۱۳۴۸ بر می گردد که قرار شد بازی های آسیایی در دهم شهریور سال ۱۳۵۳، در تهران برگزار شود. در واقع دهکده زندگی ورزشکاران بازی ها در این محل قرار داشته است.

هدف از احداث چنين محله اي که تحت عنوان دهکده المپيک نامگذاري گرديده، درواقع ايجاد امکاناتی برای اسکان ورزشکاران ساير کشورها و همچنين توسعه و گسترش امر ورزش از نظر آکادميک بوده است.

بعدها محدوده ی فعلی دانشگاه علامه طباطبایی تبديل به مکان اسکان هموطنان جنگ زده در جريان جنگ تحميلي شده و محله مذکور مدتي به عنوان ميزبان در خدمت شهروندان شهرهاي جنوبي کشور گرديده بود.

بعد از اتمام بازی های آسیایی سال 1353 تا اول انقلاب، از دهکده المپیک به عنوان محل برگزاری اردوی تیم های ملی استفاده شده است و بعد از انقلاب نیز بر اساس مصوبه هیات وزیران ساختمان های دهکده به کارکنان سازمان تربیت بدنی توسط سازمان مسکن و شهرسازی فروخته می شود.

وسعت و تراکم جمعیت دهکده المپیک

مساحت این محله حدود 7 کیلومترمربع محاسبه شده و جمعیت دهکده المپیک بالغ بر ۷۰۰ خانوار با جمعیتی معادل 6578 نفر تخمین زده شده است. در این محله شهرکی با همین نام، یعنی شهرک دهکده المپیک وجود دارد و بیشتر ساکنین آن از کارکنان سازمان تربیت بدنی هستند. البته با گذشت زمان و خرید آپارتمان در منطقه 22، تعادل این همسانی نیز بهم خورده و املاک دهکده المپیک نیز در اختیار عموم مردم قرارگرفته است.

این محله به دلیل بافت قدیمی که دارد تقریباً اشباع شده از جمعیت محسوب می شود و هیچگونه بازسازی داخل شهرک آن صورت نگرفته است. بازسازی ها تنها توسط ساکنین و داخل واحدها صورت گرفته است و این شهرک همچنان ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است.

دهکده المپیک نیز مانند سایر محله های تهران دارای سرای محله است که دسترسی دفتر آن از طریق بلوار ورزش شرقی شهرک دهکده المپیک و با ورود به اولین پارکینگ میسر می شود.

برجهای دهکده المپیک

برج ها و شهرک ها در دهکده المپیک

برج های میدان المپیک از امکانات فوق العاده تحت نظر تعاونی ها معتبر ساخته شده است.

برای خرید آپارتمان در دهکده المپیک، باید در مورد انواع شهرک ها و برج ها و ساختمان ها برای سرمایه گذاری و انتخاب بهتر اطلاع لازم داشت. که مشاوران و کارشناسان در املاک پلاکینو با شناخت کامل و جامع منطقه با جزئیات لازم می توانند افرادی که قصد پیش خرید آپارتمان و سرمایه گذاری در منطقه 22 با بهترین مبالغ راهنمایی کنند.

شهرک لاله

زیبادشت بالا

شهرک چشمه

برج خاتم

مجتمع مسکونی آریا

شهرک دهکده المپیک

شهرک صدرا

برج های آفتاب

زیبادشت پایین

برج آسمان

مسیرهای دسترسی به دهکده المپیک

چطوری بریم دهکده المپیک؟ برای رسیدن به این محله از تهران، راه های متعددی وجود دارد. دهکده المپیک از غرب به بزرگراه آزادگان، از شمال به آزادراه مرزن آباد، از شرق به رودخانه کن و محله اندیشه و از جنوب به بلوار علامه جعفری محدود می شود. البته شما می توانید با گذر از بزرگراه حکیم نیز خود را به این دهکده برسانید.

امکانات و مراکز رفاهی دهکده المپیک

اگر بخواهیم از امکانات دهکده المپیک واقع در منطقه 22 صحبت کنیم، می توانیم از مراکز تفریحی، فرهنگی، ورزشی و .... اسم ببریم.

پارک جوانمردان از جمله مراکز تفریحی است که دراین محله قرار دارد. شما می توانید در قسمت غربی این پارک و در سمت دهکده المپیک، به این مرکز تفریحی و گردشگری وارد شوید.

دانشگاه علامه، سینمای دهکده المپیک و باشگاه ورزشی توحید در این شهرک هستند. سینمای دهکده در سال های اخیر بازسازی شده و دارای دو سالن زیبا و مدرن است. این سینما در شرق این شهرک، رودخانه و باغ های کن در شرق آن، و در سمت شمالی آن رشته کوه های البرز قرار دارند. همچنین این شهرک از مسیر جنوبی به بزرگراه همت و خرازی می رسد.

از دیگر امکانات این دهکده می توان به مراکز درمانی آن اشاره کرد. مرکز بهداشت دهکده، مرکز جراحی ارم از مراکز درمانی این شهرک به شمار می رود. همچنین ساکنین این محله در منطقه 22 برای انجام فعالیت های درمانی می توانند به بیمارستان ایرانیان که در قسمت پشت بازار میوه و تره بار قرار دارد مراجعه کنند و یا از مراکز درمانی واقع در محله مجاور شهرک راه آهن (گلستان) استفاده کنند.

معرفي مراكز آموزشي و فرهنگي محله دهکده المپیک

در جنوب غربی دهکده، سه ساختمان آموزشی قرار دارند که مدتی ساختمان آموزشی و بعدها به خوابگاه دانشجویان دانشکده تربیت بدنی تبدیل شده است. در اوایل جنگ ایران و عراق نیز مهاجرین جنگ زده در این ساختمان ها اسکان داده شدند.

دانشگاه علامه طباطبایی، بزرگ ترین دانشگاه علوم انسانی ایران از سال ۱۳۸۵خورشیدی به دهکده جابجا شده است.

در محله دهکده المپیک مدرسه دولتی شهید مطهری در ابتدای شهرک و دانشگاه دولتی علامه طباطبایی در باختر شهرک قرار دارد. این منطقه دارای سرای محله است که خود گونه ای مرکز آموزشی و فرهنگی است. مراکز خرید اصلی محله دهکده المپیک

در مرکز دهکده المپیک مجموعه ای جهت خرید و رفاه حال ساکنین تعبیه شده است که شامل واحدهای تجاری کوچک و فروشگاه تعاونی مصرف کنندگان تربیت بدنی است، همچنین در این محله بازار تره بار محلی و فروشگاه زنجیره ای شهروند موجود است که برای تهیه مایحتاج روزانه از آن استفاده می شود!

اماکن تفریحی و ورزشی محله دهکده المپیک

دهکده المپیک به دلیل همجواری با بزرگترین قطب گردشگری منطقه 22 یعنی دریاچه چیتگر توانسته است توجه خانواده های بسیاری را به خود جلب کند. از جمله امکان تفریحی نزدیک به این محله می توان به بوستان بزرگ جوانمردان، آبشار تهران و پارک جنگی چیتگر و دریاچه خلیج فارس تهران در همسایه غربی این محله اشاره کرد.

ممکن است در این محله و یا محله های اطراف آن خانه و آپارتمان هایی برای رهن و اجاره یا خرید و فروش وجود داشته باشد، که برای مشاهده فایل های این محله و محله های اطرافش می توانید به صفحه خرید ملک در دهکده المپیک و رهن و اجاره آپارتمان در دهکده المپیک در وب سایت پلاکینو (Pelakino Real State)، املاک برتر منطقه 22 تهران مراجعه فرمایید.

قیمت آپارتمان در دهکده المپیک

یکی از مزیت هایی که دهکده المپیک دارد، وجود متراژ های متفاوت، سن بنا های متفاوت و ساختمان های متفاوت در شهرک ها و برج ها می باشد که بازه قیمت متفاوتی را برای افراد فراهم کرده است، لذا اگر قصد خرید آپارتمان در دهکده المپیک را دارید با مشورت با مشاوران پلاکینو و یا جست و جو در سایت پلاکینو با توجه به بودجه مورد نظر خود ملک مورد نظر خود را بیابید.

سخن آخر

اگر امکانات رفاهی، امکانات تفریحی، دسترسی مناسب، آرامش منطقه ای که قصد سکونت در آن را دارید برای شما از اهمیت و اولویت زیادی برخوردار است دهکده المپیک توسط مشاوران املاک پلاکینو به شما پیشنهاد می شود.

همچنین می توانید به صفحه آگهی های قیمت خرید آپارتمان در منطقه 22 و محله های مجاور آن از جمله دریاچه، چیتگر، شهرک گلستان، زیبادشت، شهرک چشمه و شهرک صدرا مراجعه کنید و از به روزترین آگهی املاک در این مناطق بازدید نمایید.