پارک چیتگر

پارک چیتگر

پارک چیتگر یکی از پارک های جنگلی و نقاط گردشگری تهران است که منطقه ۲۲ شهرداری تهران و در غربی ترین نقطه پایتخت قرار دارد. پارک چیتگر از بزرگترین بوستان های جنگلی استان تهران است. این پارک جنگلی همه روزه علی الخصوص در تعطیلات آخر هفته پذیرای تعداد زیادی از خانواده های اهل تهران و کرج است که جهت گذران اوقات فراغت به دنبال مکانی نزدیک به پایتخت اما جنگلی و خوش آب و هوا هستند.

معرفی پارک چیتگر

هدف از احداث این پارک بهره بردن از مسیر وزش باد غربی تهران و بالا بردن سطح اکسیژن شهر تهران می باشد. این پارک از شمال به زمین های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج، از غرب به خانه های شهرک سرو آزاد و باغ گیاه شناسی ملی ایران و از شرق به دریاچه چیتگر و پارک خرگوش دره محدود می شود.

منطقه ای که پارک چیتگر در آن واقع گردیده است، بسته به نقاط مختلف آن، دارای عوارض و پستی و بلندی های بسیاری می باشد و به همین دلیل نوسانات شیب آن زیاد است و شیب آن در مناطق مختلف از صفر شروع و تا هشتاد درصد نیز می رسد. امتداد اصلی پارک در جهت شرقی – غربی قرار گرفته و پستی و بلندی های عمده پارک چیتگر را تپه ماهور تشکیل می دهد.

زندگی در اطراف چیتگر

بدلیل خوش آب و هوا بودن این قسمت از تهران، خرید و فروش و سکونت در خانه و آپارتمان های اطراف این پارک نیز افزایش داشته است. چنانچه همین الآن می توانید با بازدید املاک محله های اطراف پارک چیتگر از بروزترین قیمت های خرید آپارتمان در منطقه 22 نیز آگاه شوید. البته برای سکونت در اطراف پارک چیتگر دو راه به شما توصیه می شود.

خرید خانه یا آپارتمان

خرید خانه و آپارتمان در کوهک، دریاچه، چیتگر، شهرک راه آهن، سرو آزاد و پیکان شهر.

رهن کامل را اجاره خانه و آپارتمان

راه دوم: رهن و اجاره خانه و آپارتمان در کوهک چیتگر، دریاچه چیتگر، شهرک چیتگر، شهرک راه آهن، سرو آزاد و پیکان شهر.

مساحت پارک چیتگر

با توجه به عبور مسیل چیتگر از وسط پارک، این محدوده به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده است. محدوده شرقی به مساحت تقریبی ۲۵۳ هکتار است و محدوده غربی مساحتی معادل ۶۵۸ هکتار را به خود اختصاص داده است. حداقل ارتفاع پارک چیتگر از سطح دریا ۱۲۲۵ متر و حداکثر آن ۱۳۱۳ متر بوده و متوسط آن ۱۲۶۹ متر می باشد (اختلاف ارتفاع پارک بین پست ترین و مرتفع ترین نقطه آن ۸۸ متر است).

امکانات پارک چیتگر

پارک چیتگر در حال حاضر دارای امکاناتی همچون زمین بازی، سالن اجتماعات و انبار، ایستگاه و پیست دوچرخه سواری، ایستگاه آتش نشانی،مجتمع فرهنگی-ورزشی، رستوران و بوفه، ساختمان اداری، پارکینگ، آلاچیق ها و چادرهای اقامتی و دیگر فضاهای مشابه می باشد. بیشتر این امکانات در محدوده شرقی پارک استقرار یافته و محدوده غربی دارای امکانات خدماتی کمتری است و به صورت بکر و جنگلی باقی مانده است.

پیست دوچرخه سواری و امکانات اسکیت سواری و همچنین پیست سوارکاری در پارک چیتگر تعبیه شده است.

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر

پیست دوچرخه چیتگر شامل پیست های سرعت، استقامت و کوهستان است. پیست استقامت از داخل پارک عبور کرده و مسیر سرسبزی دارد. درخت های کاج و سرو در طول مسیر موجب شده اند تا هوای نسبتا خنک تری نسبت به بقیه پارک در این مسیر وجود داشته باشد. طول پیست استقامت با مسیرهای فرعی در حدود ۷- ۸ کیلومتر است . البته به دلیل ساخت و ساز زیاد در برخی نقاط پیست شما از کنار برج های خیابان کوهک عبور می کنید و مقداری از پوشش گیاهی آن از بین رفته است.

نقشه پارک جنگلی چیتگر

پوشش گیاهی چیتگر

پوشش درختی پارک در مجموع مساحتی در حدود ۷۳۴ هکتار را در بر می گیرد. حدود ۵۳ درصد از این درختان را گونه های سوزنی برگ تشکیل می دهند. در مجموع درختان سوزنی برگ در حدود ۳۹۰ هکتار (در حدود ۴۸% مساحت کل پارک) را به خود اختصاص داده اند. درختان پهن برگ حدود ۴۷ درصد درختان پارک را شامل می شوند. درختان عمده کاشته شده در پارک عبارتند از: کاج الداریکا، سرو نقره ای، سرو خمره ای، اقاقیا، زبان گنجشک، افرای زینتی، پلت، نارون چتری، ارغوان، داغداغان، انواع بلوط و ایلان (عرعر).

نکات مهم

از جمله نکاتی که به گردشگران توصیه می کنیم که رعایت کنند احتیاط در روشن کردن آتش در این پارک می باشد. در صورت روشن کردن زغال یا آتش حتما از محل های تعبیه شده استفاده نمایند.

چراکه بی احتیاطی های انجام گرفته توسط برخی مراجعان سبب بروز موارد آتش سوزی در این پارک شده است، البته یک ایستگاه آتش نشانی مجهز در کنار پارک چیتگر احداث شده است.

دسترسی های پارک چیتگر

اگر با وسیله نقلیه شخصی هستید، ساده ترین راه دسترسی استفاده از آزاد راه تهران-کرج می باشد.

اگر با مترو هستید می توانید با استفاده از خط ۵ مترو تهران کرج در یکی از ایستگاه های مترو ایران خودرو یا چیتگر از قطار پیاده شده و با استفاده از تاکسی یا اتوبوس خود را به پارک چیتگر برسانید. ایستگاه مترو چیتگر مقابل درب شماره ی ۱ و ایستگاه مترو ایران خودرو مقابل درب های ۵ و ۷ قرار دارد.

وجود دسترسی های مناسب به این محدوده باعث شده تا خیلی از مردم تمایل به خرید آپارتمان به قیمت رسیده چیتگر پیدا کنند.

دریاچه و اتصال آن به پارک

پارک جنگلی چیتگر

در ضلع شمالی پارک، دریاچه ای به همین نام قرار دارد که توضیحات آن را به تفصیل در پستی جداگانه قرار داده ایم.

مهدی علیپور مدیر گروه معماری و شهرسازی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، اعلام کرد پلی جهت اتصال دریاچه و پارک چیتگر در حال طراحی است. او هدف از طراحی این پل را تسهیل دسترسی شهروندان از پارک جنگلی چیتگر به این دریاچه ۱۴۰ هکتاری دانست و افزود: این دو مجموعه تفریحی از طریق احداث یک پل روگذر دو طبقه روی عرض بزرگراه شهید حکیم به یکدیگر متصل می شوند تا امکان حضور عابران پیاده و همچنین دوچرخه سواران در پهنه ساحلی دریاچه شهدای خلیج فارس تسهیل شود.

وی ملاحظات زیست محیطی، پیوست های اجتماعی، زیبایی سازه و همچنین ایجاد یک منظر متناسب با مجموعه های تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس و پارک جنگلی چیتگر را از جمله الزامات مورد توجه در مرحله مطالعات و طراحی ها دانست و افزود: پل مذکور از رواق اصلی سازه منظرگاه، واقع در تاج سد دریاچه شهدای خلیج فارس (گذر موج) آغاز شده و با پیمودن فرمی قوسی شکل، از روی عرض بزرگراه شهید حکیم به خیابان اقاقیا ختم می شود.

در ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۷ روزنامه همشهری در خبری با تیتر مقصدی دیگر برای گردشگری در تهران اینگونه عنوان کرد:

دبیر هیأت داوران مسابقه طراحی اتصال پهنه جنوبی دریاچه شهدای خلیج فارس به بوستان جنگلی چیتگر، طرح برگزیده این فراخوان را طرحی کم نظیر در کشور و در عین حال قابل اجرا دانست. سید جواد میرحسینی که در تشریح ویژگی های طرح برگزیده مسابقه طراحی اتصال پهنه جنوبی دریاچه شهدای خلیج فارس به بوستان جنگلی چیتگر سخن می گفت، ضمن تقدیر از تمام گروه های شرکت کننده در این فراخوان، یادآور شد: طرح ارائه شده از سوی مهندس «آرش مظفری» که به عنوان طرح برتر فراخوان شناخته شده است، بدون شک بر جاذبه های گردشگری دریاچه ۱۴۰هکتاری غرب پایتخت می افزاید و این نقطه را که به نوعی فصل مشترک ۲استان پرجمعیت تهران و البرز به شمار می آید به فضایی مفرح تر برای گذران اوقات فراغت شهروندان تبدیل می کند.

میرحسینی که پیش تر در شکل گیری پل طبیعت، نقش بزرگی داشت، گفت: سازه چرخ و فلک درنظر گرفته شده در این طرح به لحاظ ارتفاع با سازه های چرخ و فلک لندن و سنگاپور قابل مقایسه است. این چرخ و فلک عظیم به مناظر دریاچه و پارک جنگلی اشراف دارد و به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد طرح محسوب می شود.