قانون جدید چک

قانون جدید چک

بندهای قوانین جدید صدور چک

اصلاح قانون صدور چک,سوم آذر ماه سال ۱۳۹۷ توسط رییس جمهور ابلاغ و بیست و یک همان ماه لازم الاجرا شد.بر مبنای این قانون تکالیفی بر عهده نظام بانکی نهاده شد که برخی از آن ها فورا و برخی دیگر طی بازه دو ساله، لازم الاجرا شد.

  1. مستثنی شدن موارد خاص از برخی مفاد این قانون با نظر شورای تامین.
  2. اتصال سامانه های بانک مرکزی و قوه قضاییه.
  3. صدور سریع اجراییه در مورد چک های بی محل.
  4. اعتبار سنجی کامل مشتری توسط سامانه صیاد (چک برگشتی . چک سفید و ...).
  5. ممنوعیت صدور چک در وجه حامل و امکان ثبت مشخصات دارنده چک در سامانه صیاد توسط صادر کننده چک.
  6. رفع سوء اثر از چک برگشتی با گذشت سه سال از تاریخ برگشت.
  7. ایجاد زیر ساختی برای چک موردی و چک الکترونیکی.
  8. رفع سوء اثر از چک برگشتی به دلیل دستور عدم پرداخت.
  9. اعتبار سه ساله دسته چک ها از زمان چاپ.
  10. ثبت آنی برگشتی و رفع برگشتی در بانک مرکزی.

نکته: تمامی چک ها و دسته چک های فعلی که در دست مردم هست به روال سابق کار می کند.

یکی مواردی که قوانین جدید چک در آن تاثیر گذار خواهد بود، معامله املاک، صدور چک های زمان دار تا انتقال اسناد مالکیت، تنظیم مبایعه نامه و قولنامه است که البته در حال حاضر توصیه نمی کنیم بدلیل قوانین معاملات ملکی، خرید خانه را با قولنامه انجام دهید.

تغییرات ظاهری چک ها

چک های جدید

این تغییرات قانونی برای چک های جدید با ظاهری متفاوت است. رنگ این چک ها نیر بنفش است و بر روی آنها عبارت کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است. نوشته شده تا مشتریان بانکی، این مهم را مدنظر داشته باشند.

دسته چک برای همه نیست!

در قانون جدید چک شرط مهم برای تحویل دسته چک آن است که متقاضی ورشکسته یا از نظر مالی ناتوان نباشد و اعتبار مالی کافی داشته باشد. به جز این، او نباید در ۳ سال اخیر چک برگشتی داشته یا سوء سابقه ای به نام او ثبت شده باشد. همچنین بدهکار نبودن متقاضی دریافت دسته چک هم مهم است و افراد زمانی می توانند درخواست دسته چک بدهند که تمامی بدهی هایشان را تسویه کرده باشند.

نحوه صدور، دریافت و انتقال چک

نحوه صدور دریافت و انتقال چک

در این قانون صادرکننده چک باید مندرجات چک شامل تاریخ سر رسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع را علاوه بر اینکه در برگ چک درج می کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند. همچنین ذینفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگ چک تطبیق دهد.

انجام این امور از طریق دسترسی به ابزارهای

سامانه صیاد شامل اینترنت بانک و موبایل بانک بانک ها، برنامک های موبایلی حوزه پرداخت و شعب بانک های عامل امکان پذیر است.

اعتبار سه ساله دسته چکها

بر اساس قانون جدید چک، تاریخ سررسید چک ها نمی تواند بیشتر از ۳ سال از زمان دریافت دسته چک باشد.

خداحافظی با پشت نویسی چک

با ثبت در سامانه صیاد، امکان نظارت بر چک از لحظه صدور و کنترل افراد پرخطر برای بانک مرکزی فراهم می شود و عملاً پشت نویسی چک به صورت دستی حذف و تمام زنجیره نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد اتفاق خواهد افتاد.

برگشت زدن چک

افراد می توانند بدون ثبت درخواست و حکم دادگاه، چک هایی را که گواهی عدم پرداخت دارند، به دادگستری ببرند و دادگستری به راهنمایی رانندگی و ثبت اسناد دستور می دهد که پلاک خودروهای مالک چک و ثبت اسناد، سایر اموال مالک چک را به نفع طلبکار ضبط کند.

قوانین لازم الاجرا برای صاحبان حساب دارای چک برگشتی

  1. ممنوعیت افتتاح هر گونه حساب, اعتبار اسنادی ارزی و ریالی ,صدور کارت بانکی, اعطای هرگونه تسهیلات و ضمانتنامه.
  2. مسدودی کلیه حساب ها, کارت ها و وجوه صاحب حساب تحت هر عنوان در کلیه شبکه بانکی به میزان مبلغ چک.
  3. انسداد یکساله ی مبلغ چک برگشتی پس از واریز کسری مبلغ در حساب جاری, جهت رفع سوء اثر چک.

پایان چک حامل در قانون جدید چک

طبق اعلام بانک مرکزی، صدور چک در وجه حامل در دسته چک های جدید ممنوع است و چک باید در وجه ذی نفع مشخصی صادر و در سامانه صیاد هم حتما باید نام دریافت کننده چک قید شود.

اگر چک در وجه حاملی در دست دارید نگران نباشید، چک شما نقد می شود چون چک قدیمی است. چک های جدید امکان صدور و ثبت در وجه حامل را ندارد و مشکلی برای چک های قدیمی به وجود نمی آید.

چک الکترونیک

در قانون جدید می توانید به جای چک کاغذی تقاضای چک تک برگ الکترونیکی دهید و بدون اعتبارسنجی و رتبه بندی چک بگیرید، اما بدانید که هرگونه تخلفی با چک الکترونیک دقیقا گرفتاری هایی مشابه دسته چک کاغذی دارد و برای استفاده دوباره از چک، نه تنها باید از چک برگشتی تان رفع سوء اثر کنید که باید ۳ سال صبر کنید تا بتوانید دوباره چک بگیرید.

قانون قدیم چک

از قدیم خریدهای مدت دار در بازار تجارت مرسوم بوده است. حتی خریدهایی که مبلغ معامله در آن بالا بود در گذشته با جابجایی پول نقد به ندرت انجام می گرفت و دراین زمان هم اگر اغراق نباشد اصلاً انجام نمی گیرد.

اگر سری به منطقه 22 تهران بزنید و درخواست خرید آپارتمان داشته باشید خواهید دید اصلاً نمی شود برای انجام مثلاً یک معامله چند میلیاردی، بخواهیم پول نقد جابجا کنیم.

در ایران ما یکی از ابزار مهم جهت چنین خریدها و معامله هایی، چک است.

در این حالت صادر کننده چک با توجه به پیش بینی درآمد خود، اقدام به صدور چک می کند. با توجه به آمارهای رسمی کشور خواهیم دید که حجم زیادی از تراکنش های مالی در کشور از طریق چک صورت می گیرد.

چک یکی از آسان ترین و دردسترس ترین ابزار معامله است. فکر کنید برای انجام یک معامله ملکی مثلاً خرید آپارتمان، چک نداشته باشید!! ببینید چقدر با مشکل و سختی رویرو می شوید.

برای مشاهده اخبار بیشتر به وبلاگ مشاور املاک منطقه 22 مراجعه نمایید

صدور چک بلامحل و لزوم اصلاح قانون چک:

در شرایط رکود اقتصادی و مشکلات مالی، حرکت به سمت معاملات مدت دار از طریق چک در این سال های اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده است.

متأسفانه عدم ساز و کارهای دقیق معاملاتی و ساماندهی سیستم های یکپارچه بانکی، اطمینان به چک به عنوان مهم ترین ابزار خرید مدت دار را کم کرده است.

این عدم اطمینان سبب بروز مشکلات روزافزونی در چرخه اقتصادی کشور شده تا جایی که موجب ناامنی در فضای کسب وکار و مانعی برای رونق تولید و سرمایه گذاری شده است.

با وجود خلاء های قانونی و حتی فرسایشی یودن زمان رسیدگی به پرونده چک های برگشتی، عملا گیرنده چک امیدی به گرفتن حق خود ندارد.

عدم نظارت بر فرآیند صدور چک 

وقتی نظارتی در لحظه صدور چک نباشد، به راحتی می توان چک بدون پشتوانه صادر کرد.

وقتی اطلاعات مندرج در چک در سامانه متمرکزی ثبت نگردد پس رهگیری و یا اطمینانی هم وجود ندارد. به همین دلیل در صورت سرقت، جعل، مخدوش و مفقود شدن برگه چک دعاوی و محاکم حقوقی و کیفری متعددی شکل می گیرد.

صدورچک

پس از بررسی مشکلات مذکور و با توجه به اهمیت موضوع، اصلاح قانون چک در دستور کار قرار گرفت. این قانون در راستای جلوگیری از فعالیت های فسادزا در حوزه های پولی، تجاری، ارزی و .... مورد بازنگری قرارگرفت.

پس از آسیب شناسی دقیق و کارشناسی های متعدد قانون جدید چک تدوین و با رأی قاطع نمایندگان محترم مجلس تصویب گردید.

بر اساس این قانون صدور دسته چک از حیطه اختیار بانک ها خارج و در سامانه صیاد بانک مرکزی متمرکز گردید.

برابر این قانون بانک ها مکلف شدند صرفاً از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام به صدور دسته چک نمایند.

این سامانه پس از اطمینان از صحت مشخصات متقاضی نسبت به اخذ چند استعلام از قبیل قانون تسهیل اعطای تسهیلات، رتبه بندی اعتباری شرکت ها در بورس اوراق بهادار و.... اقدام نموده و متناسب با نتایج دریافتی، سقف اعتبار مجاز متقاضی را محاسبه و به هر برگه شناسه یکتا اختصاص می دهد. در این صورت افراد بدحساب و کلاه بردار نمی توانند جهت اخذ دسته چک اقدام کنند.

برای اطلاع از آخرین قیمت های آپارتمان در منطقه 22 وارید لینک شوید.

ثبت مشخصات هویتی

بانک مرکزی مکلف شده است زیرساختی هایی را ایجاد کند تا ظرف مدت دو سال، صدور هر برگه چک مستلزم ثبت مبلغ و تاریخ سررسید چک توسط صادر کننده در سامانه یکپارچه بانک مرکزی و ثبت مشخصات هویتی دریافت کننده بوده و امکان انتقال چک به شخص دیگر توسط دارنده تا قبل از تسویه، صرفا با ثبت هویت گیرنده جدید برای همان شناسه یکتای چک در آن سامانه امکان پذیر باشد.

با استفاده از این زیرساخت امکان استعلام آخرین وضعیت اعتباری صادرکننده چک شامل سقف اعتبار مجاز و سابقه چک های برگشتی در سه سال اخیر و میزان مانده تعهدات چک های تسویه نشده برای دریافت کننده به صورت آنی میسر گردد.

به این ترتیب گیرنده چک امکان ارزیابی اعتبار فرد مقابل را خواهد داشت و اعتبار چک افزایش یافته و وقوع جرائمی همچون جعل و سرقت چک به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

سامانه مذکور بایستی به گونه ای طراحی شده باشد که در صورت وجود چک برگشتی رفع سوء اثر نشده در سابقه صادرکننده، اجازه صدور برگه چک جدید برای آن شخص وجود میسر نباشد.

از سوی دیگر با ثبت اطلاعات چک در سامانه، امکان نظارت لحظه ای صدور برگه چک برای بانک مرکزی فراهم می شود.

نحوه استعلام چک های صیاد بانک مرکزی

روش اول

شناسه 16 رقمی برگه چک را به شماره 701701 پیامک کرده و از وضعیت اعتباری صادرکننده چک به شرح زیر اطلاع یابید:

وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد سابقه چک برگشتی بوده و یا این که رفع سوء اثر شده است.

وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی با حداکثر مبلغ پنجاه میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت نارنجی: صادرکننده چک دارای دو تا چهار فقره چک برگشتی با حداکثر مبلغ دویست میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قهوه ای: صادرکننده چک دارای پنچ تا ده فقره چک برگشتی با حداکثر مبلغ پانصد میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از 10 فقره چک برگشتی با بیش از مبلغ پانصد میلیون ریال تعهد برگشتی است.

روش دوم

می توانید برای استعلام چک های صیاد به آدرس تارنمای بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir مراجعه نمایید. مشتریان می توانند شناسه ۱۶ رقمی مندرج در چک های صیادی را در بخش استعلام چک صیادی سایت بانک مرکزی وارد کرده و نسبت به اعتبارسنجی چک به صورت رایگان و نامحدود اقدام کنند.