محاسبه کمیسیون املاک در سال 1403

محاسبه کمیسیون املاک در سال 1403

جهت محاسبه آنلاین کمیسیون املاک تهران، به علت پیچیدگی این موضوع می توانید از ماژول محاسبه کمیسیون املاک آنلاین که توسط بهترین مشاور املاک منطقه 22 در اختیارتون قرار دارد استفاده کنید؛ محاسبه آنلاین حق کمیسیون املاک را بصورت دقیق به شما ارائه می دهد.

همه ما چه خانه دار و چه مستاجر در هنگام محاسبات در دنیای درصدها سردرگم خواهیم شد. محاسبه تعرفه املاک برای مشاوران املاک نیز می تواند پیچیده باشد به همین جهت با استفاده از ابزار آنلاین محاسبه تعرفه املاک می توانید محاسبه کمیسیون رهن و اجاره را همین حالا فقط با تایپ مبلغ رهن یا اجاره آپارتمان مشاهده نمایید.

بر اساس تصمیم سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران وزارت صنعت، معدن و تجارت، نرخ های جدید حق کمیسیون در انواع قراردادهای فروش، رهن، اجاره و مشارکت در بازار مسکن، ابلاغ گردید. این ابلاغیه به دنبال تغییرات قابل توجه دامنه قیمت مسکن در تهرانبه اتاق اصناف داده شده است.

تا قبل از این نرخ گذاری حق کمیسیون مشاوران املاک در زمان انعقاد قراردادهای خرید و فروش آپارتمان در تهران و شهرستان ها در دو مرحله محاسبه می شد اما هم اکنون یکنواخت شده و در یک مرحله محاسبه می گردد. برای کسب اطلاع از نحوه محاسبه کمیسیون املاک در سال 1402 می‌توانید از مطالب پلاکینو استفاده کنید.

با توجه به نوساز بودن آپارتمان ها و امکانات جدیدی که برای برج های لوکسی که در منطقه 22 تعبیه شده است، در صورت تمایل به سکونت در این نوع فضای مسکونی لازم است تا مستاجرین و مالکین درباره جدیدترین قوانین آپارتمان نشینی مطالعه ای دقیق داشته باشند تا پس از سکونت، بتوانند در صورت بروز هر گونه مزاحمت چگونه با همسایگان برخورد کنند.

محاسبه آنلاین کمیسیون املاک تهران

محاسبه آنلاین حق کمیسیون املاک
نوع معامله را مشخص کنید.
مبلغ کل معامله را مشخص نمایید.
تومان
نتیجه
پرداختی هر طرف : {{ amount }}

درمورد فرمول محاسبه آنلاین کمیسیون املاک تهران باید گفت، پس از انتخاب واحد دلخواه از بین گزینه های خرید آپارتمان در تهران، تعرفه کمیسیون املاک 1403 تهران و کارمزد بنگاه‌ املاک یا مشاوران املاک منطقه 22 مطابق با فرمول خاصی محاسبه می‌شود. کمیسیون املاک شامل حق‌الزحمه‌ای است که دارندگان بنگاه‌های املاک از طرفین معاملات ملکی یا به عبارت دیگر فروشنده و خریدار دریافت می‌کنند. معاملات ملکی شامل خرید، فروش، رهن و اجاره هر نوع ملکی می‌شود.

در حال حاضر محاسبه کمیسیون املاک 1403 مطابق با نرخ مصوب صنف مربوطه تعیین می‌گردد. البته مصوبات صنف برای هر نوع معامله فاکتورهای مشخصی را معیار محاسبه قرار داده است. بنابراین نمی‌توان گفت که تمام معاملات ملکی برحسب یک فاکتور مشخص تعیین می‌شود. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه هستید، لطفا تا انتهای مطالب ما را همراهی کنید، در این رابطه توضیحات بیشتری به شما ارائه می‌دهیم.

محاسبه حق کمیسیون املاک 1403

نحوه محاسبه حق کمیسیون املاک در سال 1403 طبق قوانین مصوب خاص خود محاسبه می‌شود‌. در خرید و فروش، رهن، اجاره، مضاربه و غیره هر نوع ملکی حق مشاور املاک بر اساس معیارها و فاکتورهای مشخصی تعیین می‌شود. در حال حاضر حق کمیسیون مشاور املاک بر اساس نرخی که توسط اتحادیه مشاورین املاک مطابق با معیارهای مشخصی در هر معامله تعیین شده است، محاسبه می‌شود. تعرفه‌ حق کمیسیون املاک که هر سال مشاوران املاک دریافت می‌کنند در شهری نسبت به شهر دیگری متفاوت است.

مهمترین ملاک برای تعیین و محاسبه حق کمیسیون املاک، ارزش ملک است. به عبارت دیگر مبلغ حق کمیسیون یک مبلغ ثابتی نیست. بلکه بسته به ارزش ملک متغیر بوده و هر میزان که ارزش ملک معامله شده بالاتر باشد به همان میزان حق کمیسیون املاک نیز بالاتر می‌رود. اما جهت پیشگیری از بروز اختلافات احتمالی بین طرفین معامله و مشاوران املاک قانون حق کمیسیون املاک هر سال توسط اتحادیه مشاوره املاک هر شهر به روزرسانی می‌شود و از طرف اتحادیه بخشنامه تعرفه املاک ارسال میشود.

بنابراین برای مشخص کردن حق بنگاه یک قوانین خاصی وجود دارد که صنف هر شهر مطابق با همان قوانین حق‌الزحمه هر ساله مشاوران املاک را تعیین می‌کند. یک نکته بسیار مهم در محاسبه حق الزحمه مشاور املاک 1403 این است که اگر به هر دلیلی یک معامله ملکی بین طرفین برهم بخورد حق مشاوره املاک آن همچنان محفوظ بوده و طرفین اگر آن را پرداخت نکرده باشند موظف به پرداخت و اگر پرداخت کرده باشند حق استرداد ندارند.

محاسبه کمیسیون املاک آنلاین تهران

محاسبه حق بنگاه املاک تهران از سوی اتحادیه مشاوره املاک تهران تعیین می‌شود. در سال 1403 حق کمیسیون خرید و فروش ملک در تهران به صورت درصدی از ارزش کل معامله تعیین می‌گردد. بنابراین مشاوران املاک فعال در شهر تهران باید حق‌الزحمه خود را بر اساس ابلاغیه‌ای که از طرف اتحادیه املاک شهر تهران اعلام می‌شود، از طرفین معامله دریافت کنند.

در محاسبه کمیسیون املاک در سال 1403 همانطور که گفتیم عوامل متعددی دخیل هستند که اولین عامل نوع معامله است. به عنوان مثال بر حسب این که نوع معامله خرید و فروش، رهن یا اجاره و یا غیره باشد درصد حق کمیسیون املاک بر حسب ارزش مالک متفاوت خواهد بود.

دومین عامل موثر در محاسبه آنلاین حق کمیسیون املاک تهران نوع شهر است. همانطور که گفتیم، حق کمیسیون هر شهر نسبت به شهر دیگری متفاوت است و این امر در رابطه با شهرهای هر استان نیز صادق است. به عبارت دیگر حق کمیسیون هر شهر استان تهران نسبت به شهر دیگر آن متفاوت خواهد بود.

1 میلیارد ضربدر 2 درصد10.000.000=0.01 * 1.000.000.00
1 میلیارد ضربدر 16 دهم درصد160.000.000 = 0.016 * 1.000.000.000
2 میلیار ضربدر 12 دهم درصد24.000.000 = 0.012 * 2.000.000.000
1 میلیارد ضربدر 10 دهم درصد10.000.000 = 0.010 * 1.000.000.000
مجموع حق کمیسیون204.000.000 = 10.000.000 + 24.000.000 + 160.000.000 + 10.000.000
9 درصد ارزش افزوده18.360.000 = 0.09 * 204.000.000
جمع کمیسیون و ارزش افزوده222.360.000 = 18.360.000 + 204.000.000
سهم پرداختی هر یک از طرفین111.180.000 = 2 / 222.360.000

این صفحه و این جدول را حتما به همراه داشته باشید. پس از خرید خانه در منطقه ۲۲ و محله های محبوب آن مانند آپارتمان های دریاچه، آپارتمان های چیتگر، شهرک راه آهن، میدان ساحل، هوانیروز، کوهک، خرازی، شهید باقری و ... فرمول های برآورد هزینه کمیسین مشاور املاک به شما کمک زیادی خواهد کرد.

حق کمیسیون و خرید و فروش املاک

همان طور که می دانید تعرفه مشاورین املاک از طرف اتحادیه مشاورین املاک تعیین می شود. بطور مثال: در سال های گذشته اگر ارزش ملک 500 میلیون تومان باشد بنگاه چیزی معادل 0.5 درصد از ارزش ملک مورد معامله (خرید و فروش) را به عنوان حق کمیسیون دریافت خواهد کرد. یعنی 0.25 درصد از فروشنده و 0.25 درصد از خریدار دریافت میکند.

محاسبه حق کمیسیون املاک برای اجاره ملک

جهت محاسبه حق کمیسیون اجاره ملک، مشاورین املاک 0.25 درصد از مبلغ اجاره را جهت حق کمیسیون دریافت می کنند. اگر یک ملک را به مبلغ  2 میلیون تومان اجاره کرده باشید، برای حق کمیسیون اجاره املاک باید مبلغ مورد معامله را در 0.25 درصد ضرب کرده و در آخر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز محاسبه کنید.

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای رهن ملک

در قرار دادهای رهن کامل ملک، ابتدا مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرده به این صورت که به ازای هر 1 میلیون تومان از رهن را در 30000 ضرب کرده و عدد به دست آمده را در 0.25 درصد ضرب و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز محاسبه کرده و مجموع این دو عدد به عنوان حق کمیسیون رهن ملک در نظر گرفته می شود.

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای رهن و اجاره ملک

اگر ملکی را به صورت رهن واجاره معامله کرده  باشید، باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کنید، یعنی برای هر 1 میلیون ضرب در 30000 کنید؛ مبلغ به دست آمده را با هزینه اجاره جمع کرده و در 0.25 ضرب کنید، در نهایت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز محاسبه کرده تا کمیسیون املاک برای رهن و اجاره را بدست آورید. البته توجه داشته باشید که تمامی ارقام ذکر شده تقریبی میباشد.

محاسبه آنلاین کمیسیون املاک سال 1403

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک در سال 1403 به طرق مختلفی امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر برای اطلاع از حق کمیسیون دپارتمان املاک هر شهر، باید به بنگاه‌های مشاوران املاک آن مراجعه کرد. زیرا اتحادیه املاک هر شهر حق کمیسیون هر سال را به آن‌ها ابلاغ می کند. در این میان برخی از بنگاه‌های املاک خدمات خود را به صورت گسترده نیز ارائه می‌دهند و امکان محاسبه کمیسیون املاک آنلاین شهروندان این شهر به‌‌راحتی فراهم است.

به این ترتیب کسانی که قصد معامله ملک دارند می‌تواند به شکل آنلاین از هزینه‌ای که بابت حق کمیسیون باید پرداخت کنند مطلع شوند. البته برخی از مراکز، مشاوره‌‌هایی را ارائه می‌دهند و هموطنان عزیز را در این رابطه یاری می‌کنند. به عنوان مثال سایت پلاکینو، بهترین املاک منطقه 22 از جمله مراکز آنلاینی است که به همه شهروندان تهرانی در این زمینه خدمات عرضه می‌کند و امکان محاسبه آنلاین کمیسیون املاک تهران را برایشان فراهم می‌سازد.

محاسبه کمیسیون بر اساس نرخ ملک

تا پیش از این مصوبه حق کمیسیون برای قراردادهایی که ارزش ملک در آنها تا ۵۰۰ میلیون تومان بود، به صورت نیمدرصد ارزش معامله محاسبه و از هر طرف قرارداد مطالبه می گردید.

در واقع اگر واضح تر بگوییم یک درصد ارزش معامله تا نرخ 500 میلیون تومان به عنوان کمیسیون محاسبه و از طرفین اخذ می شد. اگر ارزش ملک از 500 میلیون تومان بیشتر بودتا ارزش 500 میلیون تومان 0/5 درصد محاسبه و مازاد 500 میلیون تومان با محاسبه ۲۵/ ۰ درصدی ارزش مازاد محاسبه و به عنوان کمیسیون از طرفین معامله دریافت می شد.

اما با توجه به قیمت روز افزون و تورم پرشتاب مسکن طی یک سال اخیر، تقریباً معاملات ملکی با ارزش تا ۵۰۰ میلیون تومان مدت هاست که به صفر رسیده بود.

بر اساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی، قراردادهای تا ۶۰۰ میلیون تومان در شهریورماه سال 1399 در مجموع حدود ۱۰ درصد از کل معاملات مسکن در این ماه را شامل شده و بقیه قراردادها ارزشی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان داشته اند.

نرخ کمیسیون دفاتر املاک

به همین دلیل در تازه ترین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک تهران، نرخ خدمات کارمزد دریافتی یا همان کمیسیون دفاتر املاک برای مبایعه نامه ها تک نرخی و به نوعی ساده سازی شده است.

بر این اساس مرحله اول محاسبه در گذشته حذف و تمام قراردادها مشمول محاسبه حق کمیسیونی معادل ۲۵/ ۰ درصد ارزش معاملاتی ملک برای هر یک از طرفین معامله شده است. در واقع هر طرف می بایست مبلغ ۲۵/ ۰ درصد از قیمت یا همان ثمن معامله انجام شده را به عنوان کمیسیون پرداخت نماید. یعنی خریدار ۲۵/ ۰ درصد و فروشنده نیز به همین میزان باید به دفاتر املاک پرداخت کنند.

با این ساده سازی محاسبه پورسانت واسطه های ملکی که باید از هر یک از طرفین خریدار و فروشنده دریافت کنند، بدون کم ترین پیچیدگی مشخص شده است. علاوه بر ساده سازی صورت گرفته در فرمول حق کمیسیون املاکی ها، در این مصوبه که از پنجم مهر امسال لازم الاجرا شده است، عملا میزان حق کمیسیون پرداختی از سوی طرفین قرارداد کاهش یافته است.

محاسبه کمیسیون املاک

مثال

به عنوان مثال پیش از این اگر ارزش معامله خرید یا فروش یک واحد آپارتمانی یک میلیارد تومان بود مبلغ کمیسیون برابر فرمول قدیم به این صورت محاسبه می شد:

تا 500 میلیون تومان کمیسیون به صورت 0/5 درصد و برابر 2/500/000 تومان و 500 میلیون تومان مازاد به صورت 0/25 درصد یعنی 1/250/000 تومان محاسبه و در مجموعکمیسیون به میزان ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از طرفین دریافت می شد.

این مبلغ معادل ۳۷/ ۰ درصد ارزش ملک بود. اما اکنون با توجه به نرخ ثابت پیش بینی شده جدید، میزان پرداختی آنها کاهش خواهد یافت. بر این اساس هزینه معاملات مسکن برای طرفین معامله در مجموع با مصوبه جدید متولی صنعت، معدن و تجارت کاهش یافته است.

حق کمیسیون رهن و اجاره

حق کمیسیون رهن یا رهن و اجاره ملک نیز همچون گذشته از هر طرف به میزان ۵/ ۰ درصد مبلغ اجاره ماهانه محاسبه و اخذ می شود.

بر این اساس در قراردادهای اجاره باید مبلغ ودیعه با فرمول «هر یک میلیون تومان ودیعه معادل ۳۰ هزار تومان اجاره ماهانه» به اجاره تبدیل و با مبلغ اجاره ماهانه جمع شود و در نهایت پرداخت یک چهارم از رقم حاصل بر عهده هر یک از دو طرف معامله اجاره خواهد بود.

طبق این دستورالعمل حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ شود.

حق الزحمه قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً ۴ دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد.

اعتراض به حق کمیسیون

پیش از این مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داده بود که جلساتی برای تعیین نرخ کمیسیون مشاوران املاک منطقه 22 برگزار شده است. 
رئیس اتحادیه گفت: حق کمیسیون ما نسبت به گذشته پایین آمده که گفتند قیمت خانه افزایش یافته با پایین آمدن حق کمیسیون شما ضرر نمی کنید در صورتی که این منطقی نیست.

خسروی گفت: ما براساس وظیفه، بخشنامه را به همه اعضای صنف ابلاغ کردیم، اما حق اعتراض نیز داریم و می توانیم به هیئت عالی نظارت و دیوان عدالت اداری شکایت کنیم و چنین کردیم و گفتیم نرخ تعیین شده به عنوان حق کمیسیون درست نیست.

وی افزود: نرخ تعیین شده به عنوان حق کمیسیون درست نیست، از قبل از انقلاب، حق کمیسیون یک درصد می گرفتیم. در سال ۱۳۷۰ گفتند حق کمیسیون تا ۲۰ میلیون، نیم درصد و از ۲۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان، حق کمیسیون، یک چهارم درصد بود و گفتند از آن مبلغ به بعد کمیسیون ندارد که پرسیدیم چرا؟ گفتند خانه گران نشود، اما خانه گران شد و این طرح اجرایی نبود.

نتیجه گیری

محاسبه تعرفه املاک در سال 1403 مطابق با مصوبه‌ای که در اتحادیه املاک هر شهر اعلام می‌شود صورت می‌گیرد. همچنین نحوه محاسبه کمیسیون بنگاه املاک بر حسب ارزش ملک، نوع شهر و نوع معامله متفاوت خواهد بود.

به عبارت دیگر حق کمیسیون خرید ملک و حق کمیسیون فروش ملک با حق کمیسیون رهن و اجاره املاک متفاوت است. همچنین حق کمیسیون در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک متفاوت خواهد بود. به این ترتیب حق کمیسیون املاک بزرگ و گران قیمت که در شهرهای بزرگی نظیر تهران قرار دارند، بیشتر از سایر موارد است.

شما همچنین می‌توانید برای افزایش اطلاعات خود و کسب نکات معاملات ملکی از مطالب پلاکینو بهره‌مند شوید.

نرخ کمیسیون املاک 1402 چقدر است؟
نحوه محاسبه نرخ کمیسیون املاک برای خرید و فروش با رهن و اجاره متفاوت است. برای رهن و اجاره، 25 درصد از مقدار اجاره برای حق کمیسیون در نظر گرفته می شود و برای خرید و فروش املاک سهم طرفین، حدود 0.25 درصد از قیمت کل میباشد.
درصد کمیسیون املاک چگونه محاسبه می شود؟
کمیسیون املاک هر استانی با استان دیگر متفاوت است چرا که زیر نظر اتحادیه مشاورین املاک هر استانی تعیین می شود.
حق کمیسیون املاک جهت چه خدماتی پرداخت میشود؟
حق کمیسیون املاک جهت خرید و فروش ملک، رهن کامل ملک، رهن و اجاره ملک، معاوضه ملک، فسخ قرارداد های ملکی، مشارکت در ساخت، ارائه خدمات مرتبط با قراردادهای جعاله ملکی پرداخت میشود. که کمیسیون مشاور املاک بستگی به نوع قرار داد دارد.